Home : Stiri : 2002-08-13
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Dincolo de "intoleranta" si "purificare religioasa"

13.08.2002, Cluj, RO - Ev.Zilei.ro Afisari: 2900   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Un articol, in mai multe privinte surprinzator, semnat in ultimul numar al revistei “Familia” de prestigiosul critic literar Ion Simut, ma obliga sa revin, cu citeva remarci. Intr-un context in care tine sa se delimiteze, pe drept cuvint, de atitudini exprimate in revista la care este el insusi redactor, de un colaborator cunoscut prin limbajul lui cam deochiat si excesele ludice frizind adesea calomnia (aici, la adresa a doi reputati interpreti ai literaturii, Nicolae Manolescu si Eugen Simion), confratele nostru ataca si chestiunea asa-zisului antiortodoxism al unor redactori de la revista in cauza, ca si al altora, “greco-catolici”, de la citeva publicatii culturale ardelene, porniti, s-ar zice, in adevarate campanii de “purificare religioasa, anti-ortodoxa”, notind si “o tendinta foarte grava a intolerantei care rabufneste din cind in cind, mai mult sau mai putin vizibila si agresiva”.

Inteleg si respect apelul, ce poate fi dedus din luarea de pozitie a pretuitului critic, la o domolire a duhului polemic si a exceselor iesite dintr-o inflacarare militanta prea mare. Cred insa ca tot belsugul de umori acide e cel care-l face pe Ion Simut (cunoscut si ca un redutabil polemist) sa califice excesiv reactiile din tabara greco-catolica, punindu-le sub semnul, nici mai mult nici mai putin, al “purificarii religioase antiortodoxe”. Ca accente de “intoleranta” vor fi aparut pe parcursul tensionat artificial dintre cele doua Biserici nu se poate nega, dar zisa “intoleranta” apare clar, daca nu vrem sa falsificam lucrurile, ca un raspuns la uimitorul exclusivism, cu mult mai grav, manifestat flagrant de cealalta parte, ce-si poate dicta fara limite punctele de vedere, evident sprijinita de puterea politica.

Daca legea ar fi fost luata in seama si ar fi rezolvat, cu inevitabile nuantari contextuale, injustitiile din 1948, si daca ierarhia ortodoxa ar fi manifestat o minima bunavointa fata de o biserica-martir, romaneasca totusi, cu merite istorice uriase pentru afirmarea constiintei nationale si realizarea unitatii de stat a Romaniei in 1918, si cu o deschidere deloc neglijabila spre Occidentul catre care tot aspiram, nu s-ar fi ajuns in situatia de stagnare incordata in care cele doua culte crestine se afla si acum.

Clujenii stiu foarte bine ca ani in sir, dupa Decembrie 1989, greco-catolicii au fost nevoiti sa-si tina slujbele sub cerul liber, in ploaie si in ger, fara ca Biserica, ajunsa singura “nationala”, sa se lase impresionata. Iar cind si-au recistigat, cu greu, Catedrala, au vazut cum s-a decis imediat construirea unei biserici ortodoxe, cu acelasi hram, “Schimbarea la fata”, la doar doua sute de metri distanta de cealalta, ca pentru a le face in ciuda. Tot Biserica Ortodoxa a tergiversat cit a putut – si o cam face in continuare – orice dialog real, cu adevarat constructiv, cultivind un discurs public dedublat – cu o fata ecumenica, “europeana”, dar cu alta profund intoleranta, exclusivista si fundamentalista, barind astfel calea rezolvarii realiste si corecte a problemelor ramase in suspensie. Ma tem ca tocmai asemenea “blocaje” seamana a “purificare religioasa”... Daca ne amintim ca doar mai putin de zece biserici greco-catolice au fost retrocedate din vreo doua mii, cifrele spun totul. Evident, dimensiunile comunitatii greco-catolice au diminuat dupa interdictia din 1948, situatia de sub regimul comunist descurajind in chip radical orice practica ce tinea de Biserica Unita cu Roma (si nu numai cu ea). “Conspiratia” impotriva acestei biserici nu e totusi, cum s-a scris recent aici de catre domnul Alin Fumurescu, o pura fantasma si obsesie a greco-catolicilor intratabili.

Tot ce s-a putut face de catre ortodocsi pentru propaganda anti-catolica s-a facut, pina la acuzatiile absurde de lipsa de patriotism si tradare, ca sa nu mai vorbim de incitarea permanenta a credinciosilor ortodocsi impotriva “schismaticilor”, de indicatiile stricte de necolaborare si de refuzul de a le acorda chiar un spatiu minim de oficiere in fostele biserici greco-catolice. Daca se poate cere mai mult realism militantilor prea inflacarati, nu se poate trece nici peste citeva realitati limpezi si verificabile "in teritoriu", - mai recent in judetul Alba. Din fericire, evenimentul recent al investirii ca episcop greco-catolic de Cluj-Gherla, a I.P.S. Florentin Crihalmeanu, promite anumite semne de reluare calma a dialogului. Prezenta I.P.S.. Bartolomeu la frumoasa ceremonie din biserica “Schimbarea la fata”, alaturi de Prea Sfintitul Lucian, mitropolitul de Blaj si de reprezentantii altor culte din Romania si strainatate, e incurajatoare si merita toate elogiile ca si promisiunile tinarului nou episcop de a se angaja, cu puteri proaspete si priviri lucide intr-un dialog mai productiv.

A venit intr-adevar vremea sa se discute in termeni normali si civilizati, cu simtul dreptatii si al ingaduintei crestine, pentru ca toate diferendele sa fie odata analizate serios, in noul context social si religios, conducind la consecinte practice evidente. A fi anti-ortodox doar de dragul polemicii ar fi si nedrept si nedemn, dupa cum respingerea sistematica, sub valuri de retorica duplicitara, a celor mai marunte si firesti cereri ale comunitatii greco-catolice este la fel de condamnabila.

Ar fi timpul ca aceste tensiuni sa se domoleasca odata, insa pentru a ajunge la seninatate nu se poate miza la nesfirsit pe rabdarea si intelegerea doar a uneia dintre parti. Biserica ortodoxa majoritara ar trebui sa-si ia curajul de a-si recunoaste intr-o zi indatoririle crestinesti, si nu numai, fata de o biserica tot romaneasca. Mina frateasca ar trebui sa fie sincer intinsa, iar statul roman ar fi cazul, el mai ales, sa ia in serios aceasta delicata problema si s-o rezolve in limitele legilor, anulind deciziile abuzive ale dictaturii comuniste. E de sperat ca intilnirea ierarhilor celor doua biserici in chiar ziua de sarbatoare a “schimbarii la fata” va avea mai mult decit o valoare simbolica si va chiar duce la o transfigurare a multor chipuri astazi inca posomorite.

Ion Pop

Comentarii
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
12.11.2013 Interviu cu ultimul supravietu...
"Protopopul ortodox a venit cu un registru si l-a pus pe masa: «Cine trece la ortodocsi, e liber. ... citeste »

28.11.2013 Biserici greco-catolice recupe...
Nota: daca aveti date despre o biserica greco-catolica dupa Revolutie va rugam sa postati un comenta... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




27507525