Home : Stiri : 2007-10-20
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Marea "iesire afara"

20.10.2007, Viena - Greco-Catolica.org Afisari: 8634   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Episcopul ortodox Hilarion al Vienei si Austriei
Episcopul ortodox Hilarion al Vienei si Austriei
Delegatia ortodoxa rusa a parasit intalnirea teologica din urma cu doua saptamani de la Ravena, Italia. De ce? Si ce inseamna acest lucru pentru viitor? Intr-un interviu exclusiv pentru “Inside the Vatican”, editorul acestui magazin Robert Moynihan sta de vorba cu capul delegatiei Bisericii Ortodoxe Ruse, Episcopul Hilarion Alfeyev.

Ceva neasteptat s-a intamplat pe timpul intalnirii teologice catolice-ortodoxe de la Ravena din 8-15 octombrie, la care zeci de teologi se asteptau sa faca un progres pentru micsorarea prapastiei dintre Biserica Ortodoxa si Catolica.

Una dintre cea mai importanta delegatie, cea a Bisericii Ortodoxe Ruse, a parasit intalnirea pe neasteptate chiar la inceput si nu s-a mai intors. Ceilalti teologi au continuat intalnirea si dialogul insa fara contributia reprezentantilor Bisericii Ortodoxe Ruse, care are mai multi credinciosi decat numarul tuturor celorlalte Biserici Ortodoxe la un loc.

Decizia a socat pe multi de la intalnire si din jurul lumii. Cum s-a ajuns la acest lucru?

Pe 10 octombrie insusi Papa Benedict al XVI vorbind la Roma in timpul Audientei Generale, a cerut rugaciuni pentru participantii la dialogul teologic de la Ravena. “Va cer sa va uniti cu mine in rugaciuni ca aceasta intalnire importanta sa ajute drumul spre completa comuniune intre catolici si ortodocsi, astfel incat in curand sa ne putem impartasi din acelasi potir al Domnului”, a spus Papa.

Chiar inaintea inceperii intalnirii programate pe 8 octombrie, Episcopul ortodox rus Hilarion al Vienei si Austriei, capul delegatiei Bisericii Ortodoxe Ruse, le-a spus reprezentantilor celorlalte 15 Biserici Ortodoxe ca delegatia sa va abandona intalnirea daca delegatiei Bisericii Ortodoxe Estoniene nu i se va cere sa plece.

Biserica Ortodoxa Rusa nu recunoaste Biserica Apostolica Estoniana, care este in legatura cu Patriarhia Ecumenica a Constantinopolului, aceasta considerand ca Biserica Ortodoxa din Estonia cade sub jurisdictia ei si nu sub cea a Patriarhiei Ecumenice.

Estonienilor, insa, nu li s-a cerut sa plece, astfel ca au plecat rusii, dialogul continuand cu delegatiile ortodoxe care au ramas.

Un participant la dialog a afirmat ca atat reprezentantii catolici cat si ortodocsi au fost “un pic socati” la ultimatumul episcopul Hilarion si decizia acestuia de a pleca, insa partea catolica a considerat acest incident ca fiind o problema internat a delegatiei ortodoxe.

Prin coincidenta, delagatiile si-au concentrate discutia pe un subiect care, aparent, are ceva legatura cu motivul acestei controverse: “Consecintele Ecleziologice si Canonice ale Naturii Sacramentale a Bisericii: comuniune ecleziala, conciliaritate si autoritate in Biserica”.

Intentia teologilor participanti a fost sa lucreze impreuna la un document care trateaza faptul cum responsabilitatea si auturitatea sunt exercitate in Biserica la nivel local, regional si universal. Acest document va deveni apoi fundatia unui al doilea document, care se va concentra pe primarul in Biserica, in special pe statutul si rolul episcopului Romei intre ceilalti episcope crestini, care este unul dintre marile probleme ce separa Biserica Catolica si Ortodoxa.

Ne-am decis sa-l contactam pe episcopul Hilarion si sa-l intrebam despre explicatia pe care o da acestei atitudini. De ce rusii au parasit intalnirea, si ce va insemna aceasta pentru viitorul dialogului catolic-ortodox?

Inside the Vatican: Preasfintite Hilarion, fiecare doreste sa stie de ce ati parasit intalnirea de la Ravena. Cum s-a putut intampla aceasta in chiar ultimul minut? A fost prezenta delegatiei estoniene un lucru pe care nu l-ati stiut inainte de sosire?

Episcopul Hilarion Alfeyev: In primul rand nu am fost numai eu care am parasit intalnirea. A fost intreaga delegatie, cuprinsa din mine si Parintele Igor Vyzhanov. Nu a fost decizia mea sa parasim intalnirea. A fost decizia Sinodului Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din anul 2000, caruia nu pot sa nu i ma supun. Mai mult, la cererea Mitropolitului John (Zizioulas), i-am telefonat Mitropolitului Kiril pentru a-l intreba ce sa fac, si el mi-a spus ca amandoi, atat eu cat si parintele Igor, trebuie sa plecam. Prin urmare nu a fost decizia mea; a fost decizia oficiala. Nu a fost ultimatumul meu; a fost al Bisericii Ortodoxe Ruse. Este foarte important ca acest lucru sa fie clar inteles. Nu cred ca am fost in nici un fel responsabil pentru decizie, care nu a fost a mea. Insa fiecare dintre noi reprezentam propriile Biseici.

In al doilea rand, lista participantilor nu a fost cunoscuta inainte de sosire. De fapt, de la inceputul dialogului oficial catolic-ortodox din 1980 pana in 2007, lista participantilor a ramas neschimbata, si la Ravena a fost pentru prima data cand Patriarhul Constantinopului in mod unilateral a decis sa invite si reprezentantii asa-numitei Bisericii Autonome Estoniene. Aceasta a venit ca o surpriza neplacuta, in mod special deoarece Patriarhia Constantinopolului a fost constienta de pozitia adoptata de Biserica Ortodoxa Rusa in cadrul Sinodului Episcopilor din 2000. Acest Sinod a decis ca nu putem participa intr-o intalnire oficiala unde reprezentantii asa-numitei Biserici Autonome Estoniene sunt prezenti.

Exista o multime de Biserici Ortodoxe autonome si autocefale care, din varii motive, nu sunt recunoscute de lumea ortodoxa. De exemplu, Biserica Ortodoxa autocefala din America si Biserica Ortodoxa autonoma din Japonia; ele nu sunt niciodata invitate la asemenea dialoguri deoarece Patriarhia Constantinopolului nu le recunoaste prezentul statut. Daca asa numita Biserica a Estoniei, care este o structura autonoma sub Patriarhia Constantinopului, a fost invitata, de ce atunci sa nu se invite si celelalte Biserici Ortodoxe? De ce, atunci, sa nu se invite si Biserica Ortodoxa Ucraineana, care are un statut autonom sub Patriarhia Moscovei? Sau Biserica Ortodoxa autonoma a Letoniei? Sau Biserica Ortodoxa a Estoniei care apartine de Patrhiarhia Moscovei si are un statut autonom?

Daca compozitia jumatatii ortodoxe din comisia mixta de dialog trebuie schimbat, acest lucru trebuie facuta cu consensul tuturor Bisericilor Ortodoxe. Daca, totusi, nu exista un asemenea consens, este mai sigur sa se mentina compozitia grupului ortodox asa cum a fost la inceput, pana ce problema se va rezolva la un sinod pan-ortodox.

ITV: Care este rolul “Oficiului Petrin” in teologia si practica ortodoxa?

Episcopul Hilarion: Noi nu avem nici o teologie a Oficiului Petrin la nivelul celei din Biserica Universala (Catolica – n.n.). In Ecleziologia noastra nu exista loc pentru un astfel de concept. Acesta este motivul pentru care Biserica Ortodoxa, de secole, s-a opus ideii jurisdictiei universale a oricarui episcope, inclusive cel al Romei.

Noi recunoastem ca exista o anumita ordine in care primatii bisericilor locale ar trebui mentionati. In aceasta ordine, episcopul Romei a ocupat locul intai pana in 1054, dupa care primatul in Biserica Ortodoxa a fost luat de Patriarhul de Constantinopol, care pana la Schisma a fost al doilea in ordine. Noi credem, insa, ca toti primatii bisericilor locale sunt egali intre ei, si nici unul dintre ei nu are jurisdictie peste altul.

ITV: Saptamana de discutii care s-a continuat fara dumneavoastra a produs ceva interesant sau constructiv?

Episcopul Hilarion: Nu stiu la ce concluzie s-a ajuns la intalnire, din moment ce documentul final a ramas nepublicat. Odata ce va fi publicat, Patriarhia Moscovei il va studia.

ITV: A existat ceva ce ati intentionat sau ati avut in plan sa spuneti la Ravena?

Episcopul Hilarion: Intentia mea a fost sa lucrez din greu la Ravena atat ca un membru al Comisiei Mixte cat si ca membru al Comitetului de Coordonare. In primavera acestui an, Comitetul de Coordonare s-a intalnit la Roma, si am rezolvat cu succes problemele care s-au creat pe timpul intalnirii plenare a Comisiei in Belgrad in 2006. Am avut toate motivele sa cred ca, daca propunerile noastre ar fi fost acceptate la Ravena, am fi mers inainte si terminat documentul. Aparent, documentul nu este terminat, insa din moment ce nu am luat parte la discutii nu sunt calificat sa spun daca concluziile lui vor fi sau nu acceptate de Biserica mea.

Absenta Patriarhiei Moscovei de la acest stagiu al lucrarii Comisiei Mixte, in opinia mea, face intreaga lucrare a Comisiei problematica. Stiu insa ca Patriarhia de Constantinopol nu imparte aceasta opinie. Mitropolitul John (Zizioulas) mi-a spus foarte clar in fata celorlalte delegatii ortodoxe: “Daca o Biserica Ortodoxa pleaca, celelalte vor continua dialogul”. Patriarhia Moscovei, insa, reprezinta mai mult de jumatate din crestinatatea ortodoxa mondiala. Fara ea, dialogul catolic-ortodox va fi, de fapt, dialogul Bisericii Catolice cu mai putin de jumatate din Biserica Ortodoxa.

Am luat cunostinta de faptul ca delegatia catolica considera intreaga situatia ca o “problema interna ortodoxa”. Aceasta este o pozitie confortabila. Eu cred, insa, ca situatia ar trebui sa fie o materie de ingrijorare si pentru partenerii nostril catolici, daca acestia doresc ca acest dialog sa fie cu adevarat legitim si complet. Eforturi comune ar trebui facute pentru a evita situatii similare in viitor.

ITV: Ce va aduce viitorul? Va mai fi o alta intalnire? Exista vreo sansa ca crestinii sa fie in comuniune unii cu altii, sau diviziunile vor continua poate inca o mie de ani, poate pentru totdeauna?

Episcopul Hilarion: Sper ca pe urmatoarea intalnire a Comisiei Mixte, care va avea loc probabil in doi ani, se vor gasi ceva solutii care vor permite Bisericilor Ortodoxe sa lucreze impreuna in armonie si solidaritate, cum a fost cazul inainte de Ravena. Intre timp Biserica Ortodoxa Rusa va studia, dintr-un punct de vedere teologic, intreaga problema a primatului in Biserica Universala (Catolica – n.n.). Prin decizia Sfantului Sinod, Comisiei Teologice a Patriarhiei Moscovei i s-a dat mandat sa examineze aceasta problema si sa produca un document relevant. Acest document va forma bazele pozitiei Patriarhiei Moscovei la viitoarea discutie asupra primatului papal in cadrul Comisiei Mixte, daca ne vom reintoarce in ea. Spun “daca”, deoarece abilitatea noastra de a reintoarce in Comisie va depinde foarte mult de pozitia Patriarhiei Constantinopolului.

Numai Dumnezeu stie daca sau cand diviziunea dintre Biserica Catolica si Ortodoxa va fi trecuta. Cred, insa, ca trebuie sa lucram pentru aceasta. Si sunt profund amagit ca “politici bisericesti” submineaza munca noastra. In timpuri cand avem nevoie urgenta sa gasim noi cai pentru a ne apropia unii de altii, demonstram neunitate si dezacord.

Sunt, totusi, bucuros ca aparte de Comisia Mixta existe alte mecanisme ale colaborarii catolice-ortodoxe, si sunt sigur ca mai multe astfel de mecanisme vor fi create in viitor. Exista, de exemplu, intreaga arie de relatii bilaterale dintre Biserica Romano-Catolica si Biserica Ortodoxa Rusa. Exista un continuu schimb cultural, exista un schimb la nivel academic, si exista multe alte exemple de cooperare. Aceasta ne da speranta pentru o avansare majora in relatiile noastre in viitorul apropiat. Un asemenea lucru va fi cel mai oportun si cel mai bine venit.

* * *

Text preluat si adaptat dupa "Inside the Vatican" de Pr. Chris Terhes. Va incurajam sa vizitati acest site, unde va puteti si abona e-mailul pentru a primi noutatile care apar pe site: www.insidethevatican.com.

De asemenea, daca doriti sa aflati mai multe informatii despre ceea ce s-a intamplat la Ravena, va invitam sa accesati urmatorul link: Intalnirea Comisiei Teologice Mixte de Dialog Catolic-Ortodox de la Ravena, Italia - 8-15 octombrie 2007.

Alte articole asociate cu acest articol pe categorii:

Comentarii
23.10.2007 Biserica Ortodoxa Rusa ce amai mare ? de Vasile Bouleanu

Politicizarea sau mai precis folosirea politica a Bisericii ortodoxe Ruse la fel ca si cea Romana si Bulgara de altfel este un act reprobabil bazat pe un fals grosolan in care apartenenta religioasa a cetatenilor acestor state la biserica se face prin declarare nu prin practicarea credintei.

Biserica Ortodoxa Rusa este putrnica atata timp cat are in spate puterea nucleara si de resurse a Rusiei si "iesirea afara" este doar o manifestare festivista a puterii pe care Rusia o doreste dar care NU reprezinta voia unor credinciosi autentici.

Fara Rusia tara in care Biserica Ortodoxa la fel ca si in Romania si Bulgaria de altfel,tari decu o educatie crestina "aproximativa" de o superficialitate traditionala cu prezenta in biserica la botez, cununii inmormantari la paste si poate si la Craciun, intalnirea a capatat de facto o valabilitate mai mare.


Vasile Bouleanu .
10.12.2008 Boulene iarasi n-ai nimerit drumul spre frigiderul cu beutura? de Roman nepapistas fatarnic
Iar iti da intelighentia p-afar` mai boulene? Tu care faci mai multe greseli de ortografie decit cuvinte scrise, tu un penibil cu o clasa mai mult ca trinu`, tu un idiot varsat pe internet iti dai cu parerea ta penibila si te mai crezi si savant de fundul veceurilor papistase, mai caraghiosule dat in petec din lipsa de alcool..
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
01.12.2014 Aportul comunitatii greco-cato...
Este bine ca intr-o zi ca aceasta, de 1 decembrie, cand serbam Marea Unire de la 1918, sa ne uitam i... citeste »

27.06.2013 Biserica Greco-Catolica protes...
Biserica Greco-Catolica a inaintat un protest oficial pe data de 27 iunie presedintelui Senatului, d... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




27197833