Home : Stiri : 2007-11-01
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Comunicat: Procesul verbal al intalnirii de dialog greco-catolic - ortodox de la Oradea

01.11.2007, Oradea, RO - Greco-Catolica.org Afisari: 7760   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Stema Episcopiei Romane Unite, Greco-Catolice, de Oradea
Poza 1 din 2
Stema Episcopiei Romane Unite, Greco-Catolice, de Oradea
COMUNICAT

In data de 31 octombrie 2007 a avut loc la Oradea, in incinta Manastirii Sfanta Cruce, intalnirea dintre reprezentatii Episcopiei Greco-Catolice de Oradea si cei ai Episcopiei Ortodoxe a Oradiei, Bihorului si Salajului, prima intalnire de acest fel de la instalarea noului episcop ortodox al Oradiei PS Sofronie.

Pentru a evita orice speculatie sau confuzie vis-a-vis de cele discutate sau hotarate la aceasta intalnire, prezentam in continuare textul integral al declaratiei comune semnate la sfarsitul intalnirii.

Pr. Cristian Terhes
Purtator de cuvant al
Memorandumului credinciosilor greco-catolici
www.greco-catolica.org/memorandum

MITROPOLIA CLUJULUI, ALBEI, CRISANEI SI MARAMURESULUI
EPISCOPIA ORADIEI, BIHORULUI SI SALAJULUI
410017 Oradea, Str. R. Ciorogariu, Nr. 3, Jud. Bihor
Tel. 0259-433487, Fax. 0259-470730
www.episcopiaoradiei.ro

PROCES VERBAL
consemnat in urma intalnirii de dialog dintre reprezentantii Episcopiei Ortodoxe Romane a Oradiei, Bihorului si Salajului si cei ai Bisericii Romane Unite cu Roma din Oradea desfasurat la Manastirea "Sfanta Cruce" din Oradea, in data de 31 octombrie 2007

Ora 10: Rostirea rugaciunii "Imparate Ceresc" de catre PS Sofronie al Episcopiei Oradiei, Bihorului si Salajului.

Binecuvantarea data de PS Virgil Bercea al Episcopiei Romane Unite de Oradea.

Prea Sfintitul Episcop Sofronie a deschis lucrarile sedintei, multumind Prea Sfintitului Parinte Virgil, episcop greco-catolic de Oradea, Prea Cuviosilor si Prea Cucernicilor Parinti vicari-administrativi, protopopi si parohi pentru prezenta la intalnire dar si maicii starete Mina Badila pentru generozitatea oferirii spatiului pentru intalnire. Prea Sfintia Sa a subliniat ca este o binecuvantare faptul ca aceasta intalnire s-a desfasurat intr-un locas al rugaciunii si ca dialogul este singura cale ce poate duce la rezolvarea problemelor. De asemenea a aratat ca problema patrimoniala este o problema minora ce trebuie depasita pentru unitatea Bisericii. Ea este un scandal pentru credinciosii celor doua Biserici dar si piatra de poticnire pentru cei necredinciosi. Este un inceput care trebuie sa fie continuat de alte intalniri.

A luat cuvantul Prea Sfintitul Parinte Virgil care a multumit Bunului Dumnezeu pentru aceasta intalnire, Prea Sfintitului Sofronie pentru invitatia la dialog, aratand ca Prea Sfintia Sa este primul episcop ortodox al Oradiei care, dupa 1990, a facut vizite personale la resedinta episcopului greco-catolic. Prea Sfintia Sa si-a exprimat convingerea ca intr-o buna zi se va ajunge la unitate intre cele doua Biserici.

Au luat apoi cuvantul mai multi Prea Cucernici Parinti din parohiile unde sunt probleme intre cele doua comunitati, ortodoxe si greco-catolice.

In urma discutiilor s-a hotarat ca dialogul intre cele doua Episcopii sa continue si pe mai departe, avand ca temelie recunoasterea reciproca a demnitatii si a dreptului la existenta si la viata bisericeasca decenta a ambelor Biserici.

De asemenea s-a hotarat ca dialogul sa continue in comisii locale, la care sa participe, la date dinainte stabilite, cei doi ierarhi, in functie de agenda, delegati din partea celor doua Episcopii, protopopii locului, preotii parohi si credinciosi de ambele parti. Apoi, cei doi ierarhi si-au exprimat intentia de a se gasi solutii comune pozitive pentru ambele Biserici, pentru a se ajunge la mult dorita pace confesionala.

Semneaza:

PS Sofronie
Episcopul Oradiei, Bihorului si Salajului

PS Virgil
Episcopul Episcopiei Romane Unite a Oradiei

Alte articole asociate cu acest articol pe categorii:

Comentarii
01.11.2007 Speranta moarte ultima de Nedumeritul
Sa speram ca in sfarsit fratii ortodocsi realizeaza faptul ca daca intr-adevar vor sa fie o Biserica autentica a lui Cristos, trebuie sa retrocedeze inapoi ce au primit pe nedrept de la statul comunist ateu.

Dupa cum se vede, insa, si din comunicat, cum noi - greco-catolicii - de altfel am afirmat inca din 1990 prin vocea Cardinalului Alexandru Todea, prin aceasta retrocedare nu se intelege scoaterea ortodocsilor din bisericile noastre. Din iubire crestina si respect pentru ei, noi ii vom lasa sa celebreze alternativ in bisericile noastre. Ce mai mare exemplu de iubire crestina, respect reciproc si dorinta de dialog putem demonstra? Pana in prezent insa, cei mai multi ierarhi BOR au fost deschisi spre "dialog" doar daca greco-catolicii nu puneau probleme retrocedarilor.

Faceti dumneavoastra socoteala, fratii mei:

1. pe de o parte noi, greco-catolicii, spunem catre ortodocsi: dati-ne biserica inapoi, in sensul ca sa putem si noi celebra in propria noastra casa de rugaciune, si va lasam si pe voi in ea, ca doar suntem romani si frati in Cristos.
2. pe de alta parte ortodocsii spun: biserica e a noastra ca suntem mai multi, mergeti voi si va faceti alta.

Prin urmare noi, proprietari de drept a acestor lacase de rugaciune, ne exprimam dorinta de a-i lasa si pe ei sa se roage cu noi, ei, pe de alta parte, posesori pe nedrept, nu ne lasa alternativ in propriile noastre case de rugaciune. Asta ca sa intelegi marsavia si necredinta multor episcopi si preoti ortodocsi (nu judec pe nimeni, ci doar constat faptele).

Speram ca noul episcop ortodox al Oradiei PS Sofronie sa rupa acest lant al slabiciunii ortodoxe, si sa se dea dovada de un adevarat crestin si roman, care inainte de a aduce darul sau la altar cauta sa se impace cu fratele sau.

Daca asa sta situatia, imi ridic palaria in fata Preasfintiei Voastre.

Domnul sa va aiba in paza, si sa le deschida ochii si altora sa va urmeze exemplul crestin.

"Fericiti facatorii de pace ca aceia fii lui Dumnezeu se vor chema!"
24.11.2007 orgoliosii de vladivostok
De ce nu vreti sa recunoasteti ca Voi greco-catolicii v-ati nascut dintr-o MARE MINCIUNA A ROMEI. La 1700, prelatii ortodocsi care au semnat unirea au fost dusi cu zaharelul cum ca vor trai mai bine. N-a fost sa fie, s-au razgandit si asa uite ca bratul secular al Romei si-a dat verdictul: CRIMA! Si tunurile gen. Bukow a facut ravagii. Iar acum, voi greco-catolcii, oriunde in lume sunteti un ghimpe al Romei in coastele ortodocsilor. Dar, nici asta nu vreti sa recunoasteti ca nu sunteti decat o masa de manevra a romei.

ALtfel spus, de ce mai vreti bisericile inapoi, daca tot o sa ne unuim (ca o tot dati inainte cu unirea)? Atunci n-o sa mai fie noi-voi, ci numai noi, sau poate o sa fim ex-noi si ex-voi?

Vreti unire? iote colea unire: CONVERTITI-VA, BAAAAAAAAAA!
24.11.2007 deci n-o sa apara. Multumesc de VLADIVOSTOK
Comentariul dumneavoastra a fost introdus cu succes. Toate comentariile necesita aprobare, prin urmare va rugam acordati cateva ore pana ce comentariul va aparea pe site. Va multumim!

DECI N-O SA APARA. MULTUMESC.
19.12.2007 Dragoste crestineasca sau prozelitism nationalist ? de Mihai Simon
Nu prea vad deosebirea dintre crestinii ortodoicsi cu manifestari ca cele mai sus postate si evrei care nationalisti ca si romanii ortodocsi foloscosc intodeauna principiul "scopul scuza mijloacele"
10.01.2008 Teatru cu regie la Roma de Dorel Balint
Asa vi s-a spus de la Vatican sa faceti pe victimele? Stim noi cine sunteti. cei care ati dezbinat Ardealul azi striga in gura mare ca sunt buni romani. Ha ha, si noi sa credem. S-o creada Sofronie Drincec dar noi nu vom crede. Ce biserici ati avut voi? ati pus voi o caramida in acele biserici? nici vorba. Voi doar v-ati pus stapani peste ele dar au construite de oamenii din sate. V-a adus Maria Tereza biserici de la Viena sau de la Roma? Hai sa fim seriosi. Mai revin.
13.02.2008 Raspuns:teatru cu.....de Dorel Balint de cosmin farcas
Ca raspuns la mania ta proletara,te invit sa pui mana macar pe o carte de istorie.
Cunostintele tale in domeniu sunt cam 0.
Toate cele bune si....succes la studiu.
13.02.2008 Raspuns:orgoliosii......de Vladivostok de cosmin farcas
Knick-ul tau dovedeste doua lucruri:
1.Nu ai curajul sa-ti asumi o opinie si te ascunzi;
2.Apartenenta ta psihica nu e la poporul roman,ci la rusia.
Transmitele salutari alor tai,si ocupate de problemele rusesti,lasa-i pe romani cu treburile lor ca devi obositor.
E inutil sa-ti recomand sa citesti vreo carte de istorie,nu ai pricepe prea multe.
17.02.2008 D-lui Dorel Balint, sau altora cu opinii asemanatoare de Traian
Cata vreme ortodoxia reala, cea din jurul nostru, in randul "tinerilor care vor schimba situatia in Romania", continua cu perseverenta stereotipurile invatate in Comunism, si habar nu are de istoria nationala, lipsindu-i o cultura generala solida- ma refer aici la covarsitoarea masa a studentimii de azi, "inteligentia tarii"- atunci de o conversatie adevarata nici nu poate fi vorba. Pentru mine, ortodoxia (romaneasca) are multe parti luminoase fata de care am un respect deosebit, si parti intunecate, care nu-i fac deloc cinste. (...) In legatura cu diferendele patrimoniale si "construitului" bisericilor, imi este greu sa nu fiu subiectiv, oferindu-va, poate ca o ironie a vietii, cateva exemple obiective: in atatea localitati ardelene biserici si scoli confesionale au fost construite de la inceput (deci dupa Unirea cu Biserica Romei din 1700), de catre comunitatile greco-catolice, incat in ziua in care arhivele eparhiilor greco-catolice vor fi facute publice (sunt tinute si acum in custodia deverselor biblioteci, sau in cadrul Arhivelor nationale, la aproape 2 decenii de de democratie ortodox-damboviteana, cu sforile de sus de la Moscova), in ziua aceea voi dori sa va vad expresiile faciale si declaratiile- acum foarte patimase...

In legatura cu asa-zisa dezbinare a Bisericii Romanesti a Ardealului,d-l Dorel Balint nu are la cunostinta faptul ca Unirea cu Biserica Romei a fost votata de toti ierarhii romani, si de majoritatea protopopilor, ceea ce nu inseamna dezbinare, ci trecerea "in corpore" la credinta catolica. La fel cum si azi, in Sinodul BOR, o chestiune importanta este supusa votului, si deci opiniei majoritatii, asa a fost si atunci. Motivele Unirii au fost foarte multe, de la batjocorirea vietii bisericesti de catre cultele protestante maghiare, dar in oarecare masura si de si cele germane, ( persecutii purtate si impotriva cultului romano-catolic!!!), si starea mizerabila in care ajunsesera clericii romani sub jugul protestant- de iobagi ca toti ceilalti iobagi.( Nu intru acum, de dragul d-lui Balint, in detalierea asemanarilor atat de mari intre catolici si ortodocsi, fata de de protestanti, care neaga o parte sau toate tainele bisericii). Dezbinarea de care incearca sa vorbeasca d-l Balint au produs-o 2 calugari sarbi, Visarion Sarai si Sofronie de la Cioara, despre care sunt documente in arhivele rusesti, dar si austriece care dovedesc faptul ca au fost agenti bine platiti de Rusia, "ocrotitoarea popoarelor ortodoxe asuprite din Balcani"- Atentie, ce am pus aici in ghilimele este una din luarile de pozitie oficiale ale Imperiului Rus, declaratii ce au ajuns la opinia publica europeana, si au fost "casus beli" in multe conflicte zonale, pana la razboaiele balcanice (1913)! Ei au dezbinat de la Unirea cu Roma pe o parte a romanilor ardeleni, pentru a nu pierde enoriasii ce depindeau de biserica ortodoxa sarba,si pentru a nu pierde influenta Rusiei in aceasta zona geopolitica si ASTFEL romanii au ajuns oarecum dezbinati intre ei!!! Pana la episcopul Moga, toti erau/depindeau de ierarhia sarbeasca! care, desigur, in ochii d-lui Balint "erau buni romani, caci erau ortodocsi"... Iar sintagmele devenite de "lemn", precum limbajul iepocii apuse- a "tunurilor gen. Bukow", care "au ras de pe fata pamantului atatea biserici si manastiri ortodoxe", exclud o importanta parte a realitatii, care astfel schimba radical datele problemei: AU FOST DISTRUSE SI MULTE BISERICI GRECO-CATOLICE in acea expeditie, si destui preoti greco-catolici au fost ucisi. DE CE ANUME? Fiindca expeditia a avut ca scop pacificarea provinciei, adusa la anarhie de miscarea calugarilor sarbi, carora, se pare numai de cele sfinte nu le ardea, lasandu-se usor prada tentatiilor pamantesti de toate felurile (...) Cei doi sunt praznuiti azi de BOR ca mari sfinti(!!!). Este senzational! Iar in biserica romaneasca ortodoxa dinainte de unire nu se vorbea de romanism sau de cultura romana catusi de putin!!! Primii ortodocsi care au facut legatura istorica a faptului ca suntem popor latin, sunt "cronicarii moldoveni", de care, sper din tot sufletul ca d-l Balint a invatat la istorie in liceu, sau la limba si literatura romana- si care cronicari, culmea!- nu stiu cum se face ca si-au facut pregatirile si s-au instruit- culmea! in institutii CATOLICE de prestigiu, poloneze in special (ex. Lvov-ulterior Lemberg). Ortodoxia in slujba romanismului, inainte de jumatatea secolului XIX, este o aberatie fara nici o scuza! Pana si reforma lui Cuza, laudabila, de a expropria manastirile grecesti din Romania, care detineu suprafete de neconceput de mari de pamant si drepturi cu origina medievala a atras mania "fratilor" intr-u ortodoxie greci, care au mazgalit pur si simplu picturile voievozilor si dovezile daniilor facute de acestia, din manastirile de pe actualul spatiu grec (ex. Sf. Munte Athos). Fratii intr-u ortodoxie sarbi, au asimilat prin biserica foarte multi romani, care pana acum cativa ani nici macar post de radio local in limba romana nu au avut voie sa aiba, iar in majoritatea bisericilor nu se slujeste in limba romana. Cat despre situatia romanilor ortodocsi din Bucovina de Nord, acum parte a Ucrainei ortodoxe, si problema Mitropoliei Basarabiei,de care Rusia nu vrea sa se desparta din dragoste ortodoxa, sa nu mai vorbim(...) Parca nu e mult timp de cand Mitropolia Ardealului (ortodoxa) a fost scindata, deci inca o turma divizata! De catre cine? de interesele ierarhiei ortodoxe!
De fapt, daca vocabularul de baza bisericesc este cu unele expeptii de origine latina, si toti filologii sunt de parere ca primele slujbe religioase aveau loc in limba latina, cum sa identifica orotdoxismul "romanesc" cu slavismele si grecismele? Simplu, de cand a cazut Imperiul Roman, si vidul de putere a fost ocupat de Bulgari, Sarbi si Greci. Ierarhic, inainte de schisma, orientul recunostea primatul Papei, deci Unirea de fapt a fost o revenire la Biserica Romei. Pur si simplu, dovezile de bun simt dezarmeaza orice tentative, inexplicabile pentru mine, de de sustine refuzul Romei din partea romanilor.

Si cu povestea "pusului de caramide la bisericile acelea", ii recomand d-lui Balint cartea lui Simion Retegan "Satul romanesc din Transilvania, ctitor de scoala (1850-1867)", Editura Echinox, Cluj, 1994, ISBN 973-9114-33-4. Acolo, stimate domn bine instruit, vei gasi o mica expunere a "caramizilor" Acum un an inca se gasea in librarii, ca dovada a interesului Clujului actualmente majoritar ortodox, asupra trecutului Ardealului. Pana si Catedrala Ortodoxa din Cluj a fost salvata de la o soarta neagra la interventia Episcopului de sfanta memorie Iuliu Hossu, cel care a dat cuvant Declaratiei de Unire cu Patria Mama, la Alba Iulia, la 1 decembrie 1918. Si ma pregatesc sa-i aduc la cunostina d-lui Balint, ca soldatii maghiari au incercat in multe randuri sa il asasineze, unul din episoade fiind si cel timpul vizitatiei canonice din Budacul Roman (Budacul de sus de azi, jud. Bistrita Nasaud), din octombrie 1943. Stiu acest lucru, deoarece mi le-a relatat sora bunicului meu, fiind sotia preotului (greco-catolic) Gigore Iustin. sUNT IN POSESIA FOTOGRAFIILOR acelui eveniment. Biserica din acel sat, ca SI ATATEA altele (un numar imens) sunt ridicate de vechile comunitati greco-catolice, si folosite din 1948 continuare de "fratii ortodocsi", care au o nuanta aparte a ideii de dreptate.(...)

Si inca o "caramida", ca nu ma pot abtine: In satul Chirales, comuna Lechinta, jud. Bistrita-Nasaud, in anul 1934 a fost terminata si sfintita (de catre Episcopul Iuliu Hossu) biserica de zid in timpul pastoririi preotul greco-catolic Virgil Baciu (strabunicul meu) care a preluat initiativa de la 1908, a bunicului acestuia din partea mamei, preotul greco-catolic Alexandru Anca. Eforturile pentru ei si intreaga comunitate- atunci comp
17.02.2008 continuare de Traian
Eforturile pentru ei si intreaga comunitate- atunci compact greco-catolica sunt greu de imaginat azi, cand lumea are alte resurse. In 1948, cand amenintarile si repetatele raiduri ale securitatii nu au dat roade, preotul fiind luat adesea noaptea si dus cu masina, nestiind daca isi va mai vedea familia, "trecerea la ortodoxie" a satenilor s-a facut,-trebuie sa admit ca metoda, pe cat de originala, pe atat de perfida,-prin semnarea unei liste in alb, fara antet, despre care omul insarcinat sa o dea spre semnare satenilor spunea ca reprezinta lista catre autoritatile locale a familiilor care solicita ca si ajutor lemne de foc pentru iarna 1948-1949. Ideea este diabolica, dar s-a dovedit eficienta. In 2006, cu ocazia primelor zile ale satului, zile care au fost mai mult un prilej de prozelitism ortodox (nu inteleg insa rostul sau, caci comunitatea a ramas ortodoxa- cum ii numeste un frate de-a bunicului-fiu al preotului ctitor- despre satenii lui: sunt "ortodocsi de-a lui Stalin"(...)), am constatat cu destula stupoare, ca in interiorul bisericii sunt pictati actualii ierarhi ortodocsi sub jurisdictia carora se afla si parohia Chiralesului, dar care nu au nici un merit legat de ridicarea acestui lacas de cult (!!!). Prea sfintiile lor beneficiaza de un privilegiu de care nu s-a bucurat Episcopul greco catolic in timpul caruia si de care a fost sfintita biserica(!!!) este strigator la Cer!

Si in timp ce in interiorul bisericii se lafaie picturile ierarhilor ortodocsi, pe frontispiciu, apar urmatoarele: "Cu vrerea Tatalui, cu ajutorul Fiului, si cu impreuna lucrarea Sfantului Duh ziditu-s-a acest sfant lacas de preamarire a lu Dumnezeu intre anii 1929-1934. In anul 1934 biserica a fost sfintita. In decursul anilor biserica a fost renovata: tencuita in exterior in terasit, acoperita cu tabla si electrificata, in timpul pastoririi I.P.S. Bartolomeu Anania si P.S. Irineu Bistriteanul, protopop de Bistrita fiind P.C. Stanciu Viorel, cu purtarea de grija a pr. paroh Muresan Ioan biserica a fost impodobita cu pictura traditionala de pictorul Bumbu Constantin din Dej. Toate cheltuielie au fost suportate de vrednicii credinciosi ai parohiei Chirales. Inscrie Doamne in cartea vietii tale pe toti ostenitorii, drept maritorii si inchinatorii tai. Amin!"
Deci nici un cuvant despre cultul si episcopul care a sfintit (greco-catolic), si nici un cuvant despre cel care a ridicat-o! Pentru mine, asta inseamna ortodoxia romaneasca! Si pentru d-l Balint?


Doua din dilemele lui Nicolae Iorga: "De ce evreii nu-l recunosc pe Isus, si romanii refuza Roma"...
03.07.2008 Domnului Traian de pr.paul_isip
Ati incercat sa ne convingeti ca crestinismul are radacini in imperiul roman. Din cate stiu eu crestinismul a pornit din Ierusalim, si intr/un final a ajuns si la Roma. Vorbi`i in termeni ironici despre Sfintii Visarion Sarai si Sofronie de la Cioara, as vrea sa documentati prin izvoare concrete, preocuparile lor nedemne si argumentati tentatiile de care ii acuzati cu atata patos. Faptul ca romanii au rezistat si si-au pastrat credinta in conditiile in care au fost atat de persecutati de fratii rusi si sarbi, inseamna ca au fost incredintati de cele in care credeau. Vorbiti de dezbinarea Mitropoliei Ardealului, vreau sa stiti ca singura dezbinare este greco-catolicismul, care a debinat pe romanii din Transilvania de cei din Tara Romaneasca si Moldova. Nu mi se pare logic sa existe o diferenta intre credinta intre romani. As vrea sa-mi spuneti ce au avut romanii de castigat de pe urma Unirii, oamenii simpli nu preotii. Ti-as putea cita un fragment dintr/o scrisoare a Episcopului Inochentie Klein, dar as prea lungi povestea. Vorbesti de Judetul Bistrita-Nasaud, eu sunt din Bistrita. Ati auzit de Tanase Todoran, un simplu taran din Bichigiu, care si-a dat viata pentru credinta ortodoxa: In pamant de m-or baga nu ma las de legea mea, spunea el. Nu s-a jertfit degeaba si pentru el avem si noi o responsabilitate. Vorbesti de Biserica construita de bunicul tau, dar cum ramane cu Bisericile confiscate la Unire, in foarte multe locuri fara voia credinciosilor simpli. Nu stiu ce Biserici Greco-Catolice a putut strica generalul Bucow, dar a incercat sa piarda ortodoxia din Transilvania, nu a reusit. Ocredinta adevarata nu piere. As vrea sa vad ce este propriu Bisericii Greco-Catolice. Este ceea ce in societatea contemporana poarta numele de doi in unul. Imi cer scuze daca am spus vreun lucru nepotrivit. Eu cred ca fiecare are loc in tara noastra, dar lucrurile nu trebuie amestecate: ortodocsii cu ale lor, catolicii cu ale lor... Fiecare va da seama de credinta pe care o are.Daca ortodocsii sunt rai, nu stiu de ce-i deranjeaza acest aspect pe catolici. Eu stiu un lucru: Hristos este viata. Fiecare sa o caute asa cum crede de cuviinta.
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
14.03.2015 Episcopul greco-catolic Virgil...
Preasfintia Sa Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea, a trimis pe data de 14 martie 2015 o ... citeste »

28.11.2013 Retrocedarea bisericii greco-c...
Ziua de marti, 5 noiembrie, 2013 a însemnat pentru comunitatea greco-catolica din Ramna un eve... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




28509588