Home : Stiri : 2008-03-25
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Interviu in exclusivitate cu PSS Virgil Bercea, Episcop Greco-Catolic de Oradea: "In acceasi biserica este loc si de unii si de altii!"

25.03.2008, Oradea, RO - Greco-Catolica.org Afisari: 10546   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
PSS Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea
PSS Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea
Ca urmare a celor petrecute la Valanii de Beius in data de 20 martie 2008, cand un grup de preoti ortodocsi s-au opus executarii unei hotarari definitive si irevocabile a justitiei romane de punere in posesie a bisericii din sat comunitatii greco-catolice, si a faptului ca intreg evenimentul a fost prezentat de multi din presa intr-un mod distorsionat, i-am cerut un interviu Preasfintului Virgil Bercea, Episcop Greco-Catolic de Oradea, in care sa lamureasca pozitia pe care Episcopia Greco-Catolica de Oradea o are cu privire la aceasta revendicare patrimoniala.

Pr. Cristian Terhes: Preasfintia Voastra, in primul rand va multumesc pentru disponibilitatea de a ne acorda acest interviu. Comunitatea greco-catolica din Romania si din intreaga lume a aflat cu stupoare despre cele petrecute la Valanii de Beius, jud. Bihor, pe data de 20 Martie 2008, cand pentru a doua oara o sentinta definitiva si irevocabila data de justitia romana de restituire a bisericii din sat comunitatii greco-catolice nu a fost pusa in aplicare prin opozitia unui grup de preoti ortodocsi, dar si prin lipsa de actiune a jandarmilor care nu au sprijinit executorul judecatoresc. Ce comentariu puteti face pe aceasta tema?
 
PSS Virgil Bercea: Da, aceasta este realitatea trista in Romania anului 2008: poti sa ai proprietatea dar nu poti sa fii proprietar. In plus, cred ca nu gresesc daca voi afirma ca cea care face legea in Romania este Biserica Ortodoxa si nu Justitia. Acelasi lucru ni s-a intamplat la Ardud in urma cu cativa ani, iar mai recent in Sanlazar, Prisaca, Negru, si alte localitati. Doresc totusi sa fac un scurt istoric al Parohiei din Valani pentru a se intelege ceea ce cerem inapoi. Parohia a fost infiintata la 1779, iar biserica a fost construita din piatra de comunitatea greco-catolica din localitate in 1852 cu hramul Buna Vestire, casa parohiala fiind construita inaintea bisericii la 1846. In 1948 biserica greco-catolica din Valani a avut aceeasi soarta ca toate bisericile noastre, fiind preluata de catre statul comunist ateu si transferata Bisericii Ortodoxe Romane prin Decretul 348 din 1 decembrie 1948. Dupa caderea regimului in 1989, comunitatea greco-catolica din Valani s-a reinfiintat, iar din 1999 Slujbele Sfinte se celebreaza intr-o casa cumparata in localitate.

Referitor la raporturile cu fratii ortodocsi, mereu si de la inceput i-am rugat sa ne dea posibilitatea de a celebra si noi in fosta noastra biserica la o alta ora, deci alternativ. Nu am gasit nici o intelegere si atunci credinciosii nostri au intentat proces la tribunal, iar Statul Roman a recunoscut dreptul nostru de proprietate asupra bisericii. Chiar daca acum Statul Roman ne recunoaste acest drept si trebuie sa ne puna in posesie, noi am insistat pe ideea de a celebra si unii si altii in aceeasi biserica la ore diverse. In acest sens, pe data de 18 martie anul curent, a avut loc la Beius o intalnire intre reprezentatii greco-catolici si ortodocsi unde s-a discutat problema retrocedarii bisericii greco-catolice din Valani. Noi am promis ca in momentul in care vom intra in biserica noastra vom semna un protocol cu partea ortodoxa cu privire la programul de slujire alternativa, astfel incat nimeni sa nu fie pus in situatia sa celebreze Sfintele Taine in strada sau in locuri improprii. Din pacate partea ortodoxa a refuzat propunerea noastra, manifestandu-se cum am vazut cu totii pe data de 20 martie a.c. Noi nu dorim sa-i scoatem afara, nici sa-i alungam pre fratii nostri ortodocsi din biserica noastra: nu, in aceeasi biserica exista loc si pentru unii si pentru altii. Daca ar ramane un singur greco-catolic, pentru acela ar trebui sa existe posibilitatea de a se celebra Sfanta Liturghie si toate slujbele in biserica, iar daca ar ramane in sat un singur ortodox, pentru acela, la fel, ar trebui sa se poata celebra toate slujbele in biserica.

P.C.T: Reprezentatii ortodocsi prezenti la intalnirea de la Beius si-au fundamentat refuzul retrocedarii bisericii greco-catolice din Valani, si implicit a celebrarii alternative, pe motiv ca biserica este a credinciosilor si majoritatea decide. A cui este biserica? Cine este proprietarul?

P.V.B: Raspunsul meu vine spontan: a Domnului!

Este adevarat, din punct de vedere canonic bisericile sunt proprietatea cultului. Acest lucru este prevazut atat de Dreptul Canonic greco-catolic cat si de cel ortodox. Daca doriti sa aprofundati acest aspect in Dreptul Canonic ortodox, mergeti la cartile Parintelui Profesor Iovan si Pacurar si veti constata acest lucru.

Isus, insa, cand a vorbit despre Templu l-a numit „Casa Tatalui Meu”: „Casa Tatului Meu, casa de rugaciune se va chema.”. Prin urmare, lacasurile de cult ar trebui sa fie locuri unde cu totii sa putem aduce lauda lui Dumnezeu, sa ne inpartasim cu Trupul si Sangele Domnului sau din Cuvantul Sau. Tocmai din acest motiv ne-am manifestat de la inceput disponibilitatea de a-i lasa pe fratii ortodocsi sa celebreze alternativ in bisericile noastre. Noi stim ce inseamna sa aduci jertfa Domnului pe altare in locuri total improprii si neadecvate pentru aceasta slujire.

P.C.T: Daca, in fond si la urma urmei, bisericile sunt „ale Domnului” cum bine spuneti citand din Cuvantul Domnului, de ce atunci greco-catolicii au mai recurs la tribunal pentru a-si recastiga proprietatile?

P.V.B: Pentru ca de 18 ani cerem neincetat sa fim lasati si noi sa celebram in bisericile noastre si nimeni nu ne asculta, nimeni nu ne intelege, nimeni nu ne ajuta. Daca ar fi fost o minima intelegere si bunavointa din partea fratilor ortodocsi si ne-ar fi lasat si pe noi sa celebram in biserica, in fostele noastre biserici, cu siguranta nimeni nu s-ar fi dus la tribunal. Am crezut ca daca vom obtine prin justitie proprietatea, fratii nostri ne vor lasa, dar vedem ca nu este asa, dansii sunt mai presus de lege in Romania. Repet, nu dorim sa-i alungam: in aceeasi biserica, la ore diverse, platind impreuna consumul si intretinerea bisericii, ar putea celebra fratii ortodocsi cu cei greco-catolici. Avem deja exemple in mai multe locuri din tara, la Babta, Sag, Bradu, etc. unde se celebreaza alternativ si nu exista probleme. In alta ordine de idei, in localitati mici cum este si Valani, nu este cazul sa construim o a doua biserica, cea care exista este suficienta. Suntem frati si ar trebui sa ne ajutam ca fratii. In acest sens fratii ortodocsi ar putea ajuta foarte mult pe greco-catolici.
 
P.C.T: Cum calificati atitudinea Episcopiei Ortodoxe a Oradiei, care prin vocea purtatorului ei de cuvant s-a spalat pe maini afirmand ca "biserica este a credinciosilor, si ei decid daca lasa pe cineva alternativ sau nu"?
 
P.V.B: Cum spuneam mai sus, conform Dreptului Canonic greco-catolic si ortodox, biserica este a cultului. Intr-un limbaj direct dar figurativ, si noi adesea spunem ca biserica este „a credinciosilor”. Acest fapt, insa, nu modifica principiul de drept canonic. In schimb este foarte important „Pastorul”, preotul care conduce comunitatea, episcopul care conduce o Eparhie si care indeamna la buna intelegere, care permite si indeamna la ospitalitate liturgica si la posibilitatea de a celebra alternativ acolo unde comunitatile sunt mici si exista o singura biserica. Vedem ca la Timisoara greco-catolicilor li s-au restituit tot ceea ce au cerut, dar nu li s-a dat inapoi tot ceea ce aveau inainte de 1948. Acolo unde nu mai sunt greco-catolici episcopul nu a mai cerut nimic. Astfel s-a creat o atmosfera de adevarata fratietate si de buna intelegere intre ortodocsi si greco-catolici. La fel este la Caransebes. Putem spune ca si in acele situatii bisericile au fost si raman „ale credinciosilor”: ortodocsii le-au restituit fratilor lor greco-catolici. Simplu, daca dorim si ne rugam pentru pace, ea coboara asupra noastra ca o binecuvantare a Domnului!

Aici doresc sa mai adaug ceva: la ora actuala romanii nostri sunt imprastiati prin toata Europa, prin toata lumea pentru a gasi „un codru de paine mai bun”. S-au deschis foarte multe parohii ortodoxe, episcopii la fel: in toate aceste tari (Franta, Spania, Italia, Germania) fratii nostri ortodocsi celebreaza in biserici romano-catolice sau protestante. Nu toate bisericile au putut fi date in folosinta ortodocsilor, ci in multe dintre ele se celebreaza alternativ si liturghia romano-catolica, la o alta ora, bineinteles. Si acolo putem spune ca bisericile sunt „ale credinciosilor”: chiar daca ortodocsii sunt minoritari, au fost primiti in bisericile romano-catolice pentru a nu-si pierde identitatea si valorile, pentru a se simti acasa, in „casa Domnului”, pentru a celebra Sfanta Liturghie si celelalte sacramente. Deci, in Europa Biserica Ortodoxa Romana poate celebra alternativ, la ore diverse, in bisericile altora, iar acasa nu ne poate lasa sa facem acelasi lucru in bisericile noastre pe care le-au primit de la regimul comunist ateu? Aici este durerea noastra mare: suntem romani, suntem frati, frati buni: ortodocsi si greco-catolici. Daca dorim cu adevarat, putem sa ne intelegem, putem sa ne iubim unii pe altii, dupa porunca Mantuitorului, putem sa folosim aceeasi biserica, la ore diferite, putem sa ne acordam ospitalitate liturgica si aceasta tocmai pentru ca suntem frati. Au fost bisericile noastre – este adevarat – acum, insa, sunt in uzul ortodocsilor. Va rugam, fratii nostri buni: suntem pe afara, prin scoli, prin case, prin camine culturale, prin cimitire – primiti-ne impreuna cu voi in „casa Domnului” si veti vedea ca intr-adevar „este bine cand fratii sunt impreuna”!

Nu dorim si nu este placut sa mergi prin tribunale, nu ne place sa vina executorul judecatoresc, nu asa ne invata Mantuitorul si nu asa ne indeamna Sfantul Pavel: este in puterea noastra sa aplanam tensiunile, este in puterea noastra sa cautam pacea, este in puterea noastra sa decidem ca folosim biserica in comun, la o ora celebrand ortodocsii la o alta greco-catolicii. 
 
P.C.T: Pe cuprinsul Episcopiei Greco-Catolice de Oradea exista mai multe biserici castigate in instanta cu hotarari definitive si irevocabile care sunt detinute in prezent de Biserica Ortodoxa. In ce constau piedicile in calea punerii in posesie a acestor proprietati?
 
P.V.B: Da, sunt mai multe biserici castigate in instanta. Ne-am dus in instanta, nu de voie buna, ci fortati de imprejurari pentru ca de 18 ani ii rugam pe fratii ortodocsi sa ne permita si noua sa celebram in fostele noastre biserici si nimeni nu ne-a ascultat, nimeni nu ne-a crezut. La Oradea, in curtea spitalului, noi greco-catolicii am construit o biserica prin anii 1999-2000: de cand a fost sfintita celebram alternativ, la ore diverse, greco-catolici si ortodocsi. Iata ca se poate! Din partea noastra nu s-a pus niciodata problema unui refuz al celebrarii alternative cu fratii ortodocsi in bisericile noastre.

Ma intrebati de piedici: cum v-am spus si la inceput, se pare ca Biserica Ortodoxa este mai presus de lege in Romania. Dar, repet, in nici un loc noi nu dorim sa-i scoatem pe ortodocsi afara din bisericile noastre chiar daca am castigat in instanta proprietatea: dorim ca in aceeasi biserica sa celebreze si ortodocsii si greco-catolicii. Sunt convins ca sunt foarte multe lucruri bune pe care le putem face impreuna pentru bunastarea spirituala a acestui popor atat de greu incercat in istorie si sa nu ne mai certam pentru biserici. Sunt convins ca impreuna trebuie sa ne ajutam unii pe altii precum sunt convins ca trebuie sa ne vindecam unii altora ranile trecutului si sa cultivam intre noi pacea si dragostea in Cristos Isus Domnul.

P.C.T: Exista de asemenea procese pe rol pentru recuperarea altor biserici. In alte localitati greco-catolicii se gandesc sa deschida proces pentru recuperarea propriei biserici in care nu sunt lasati sa intre sa celebreze alternativ cu ortodocsii. Evident, acest lucru creaza tensiuni intre membrii comunitatii greco-catolice si ortodoxe. Cum vedeti rezolvarea acestui conflict care cauzeaza atata neliniste si neintelegere intre membrii aceleiasi localitati?
 
P.V.B: La inceputul anilor '90, se vorbea despre „restitutio in integrum”, adica tot ceea ce ni s-a luat in 1948 de catre statul comunist ateu, sa ni se restituie. Aceasta restitutie nu presupunea nici la data respectiva alungarea fratilor ortodocsi din biserici. Stiu acest lucru de la Inalt Preasfintia Sa, Cardinalul Alexandru Todea. Restitutio in integrum” in intelegerea noastra, a greco-catolicilor, ar fi insemnat ca intram in posesia proprietatii bisericilor, reparandu-se astfel o nedreptate istorica si morala facuta de catre statul comunist ateu impotriva unei biserici romanesti si a unei mari parti a romanilor. Explicit apoi ar fi ramas in folosinta exclusiva a greco-catolicilor catedralele episcopale si protopopiale, si bisericile in localitatile unde au existat inainte de 1948 doua lacasuri de cult, iar in localitatile unde exista doar o singura biserica s-ar fi celebrat alternativ. Nu a fost sa fie asa. Intre timp, din peste 2200 de biserici confiscate in 1948, noua ne-au fost restituite sau am recuperat aproximativ 170 dintre ele, iar in multe alte localitati s-au construit biserici noi. Unde am construit o noua biserica este cert ca nu mai revendicam fostul nostru lacas. Mai sunt si la ora actuala localitati cu doua biserici dintre care una sau ambele au fost greco-catolice: fratii ortodocsi le detin pe ambele, iar una ramane mereu inchisa pentru ca se celebreaza intr-o duminica in una iar in duminica urmatoare in cealalta, in timp ce greco-catolicii celebreaza prin casele unor credinciosi, la scoala, la camine culturale sau prin cimitire. Cred ca in aceste locuri este foarte usor sa ni se restituie biserica.

Referitor la procese, dupa cum am mai spus, au fost incepute din durere pentru ca de 18 ani ne este foarte greu sa celebram in locuri improprii. Dorim sa ne intelegem bine cu fratii ortodocsi, dorim sa putem si noi celebra in biserica noastra, dorim ca biserica sa ramana „casa Domnului”, casa de rugaciune si de bucurii spirituale pentru fratii de acelasi sange.

P.C.T: De-a lungul celor 18 ani de tranzitie de la comunism spre democratie, Biserica Greco-Catolica a fost pusa in fata unor evenimente cu totul iesite din comun. Amintesc aici cazurile de daramari de biserici greco-catolice printr-o metoda cu o incarcatura simbolica deosebita: in jurul vechii biserici greco-catolice, simbol al continuitatii romanesti in Transilvania (ex. Badon, Vadul Izei, Ungheni), s-au turnat temeliile bisericii noi ortodoxe care sa inghita fizic biserica greco-catolica. Ce explicatie ati primit din partea Bisericii Ortodoxe Romana si a autoritatilor Statului Roman in fata acestor samavolnicii istorice si culturale indreptate contra unor repere istorice doveditoare a continuitatii istorice romanesti din Trasillvania?
 
P.V.B: Din pacate s-a asistat la asemenea evenimente care, dupa parerea mea, au incercat sa stearga urmele greco-catolice, implicit romanesti, din Transilvania. Este adevarat ca de-a lungul vremii au fost biserici care s-au daramat si pe locul lor s-au construit altele, dar ceea ce s-a intamplat sau se intampla cu bisericile greco-catolice din Ungheni, Vadu Izei, Badon intra in aceasta tendinta de stergere a urmelor greco-catolice din Transilvania, si implicit a dovezilor istorice a continuitatii romanesti in zona si a luptei de emancipare nationala dusa de romanii de pe aceste plaiuri. Este putin stiut faptul ca romanilor din Transilvania nu li s-a permis de catre autoritatile vremii sa-si construiasca biserici de piatra ci numai de lemn, ca la o adica sa li se poata da foc. Din acest motiv bisericile romanesti de piatra apar foarte tarziu in Transilvania, construite de romanii greco-catolici la inceput in localitati mai izolate, cum a fost Badonul sau Vadul Izei de exemplu. Demoland aceste repere istorice, ne stergem propria istorie, propria identitate ca neam!
 
Atitudinea Statului Roman si a Bisericii Ortodoxe Romane ar trebui sa fie mult mai salutara fata de aceste proprietati: aceste cladiri, aceste situri arhitectonice greco-catolice sunt o marturie a existentei si a continuitatii romanesti pe aceste plaiuri. Exista riscul sa fim contestati ca am aparut in acest areal foarte tarziu. Apoi chiar pictura care exista, in simplitatea ei, putea fi restaurata mergand pe aceeasi idee. In intreaga lume o cladire mai veche de 100 de ani intra in patrimoniul si nimeni nu o mai poate atinge fara aprobari speciale, tocmai pentru a prezerva valorile. La noi se asista, consternat, la daramarea unor biserici vechi de peste 200-250 de ani. Cred ca fratilor ortodocsi nu trebuie sa le fie teama de mostenirea greco-catolica pentru ca suntem frati buni si ar trebui sa avem taria de caracter sa salvam ceea ce este de salvat si sa putem sa ne oferim unii altora darul iubirii si al bunei intelegeri de care sa se bucure toti romanii.

P.C.T: Pentru ca suntem in Postul Mare, ce mesaj ati dori sa transmiteti credinciosilor greco-catolici si ortodocsi?

P.V.B:Porunca noua va dau voua, sa va iubiti unii pe altii!” – este porunca Mantuitorului iar ca si crestini adevarati ar trebui sa o punem in practica in intreaga noastra viata.

P.C.T: Va multumim Preasfintia Voastra pentru timpul acordat.

Interviu realizat pentru site-ul www.greco-catolica.org de
Pr. Cristian Terhes
Purtator de cuvant al
Memorandumului credinciosilor greco-catolici
din Romania si din intreaga lume
www.greco-catolica.org/memorandum

* * * * * * * *

Ultimele stiri

20 martie 2008 - Un scurt film cu cele petrecute la Valani puteti gasi la adresa:
http://www.greco-catolica.org/a321-Ortodocsii-din-Valani-nu-vor-sa-cedeze-o-biserica-retrocedata.aspx

27 martie 2008 - La Valanii de Beius s-a infaptuit dreptatea!
http://www.greco-catolica.org/a323-La-Valanii-de-Beius-s-a-infaptuit-dreptatea.aspx

8 mai 2008 - S-a inceput demolarea bisericii greco-catolice din Ungheni, Mures
http://www.greco-catolica.org/a342-Biserica-Ortodoxa-Romana-a-inceput-demolarea-bisericii-greco-catolice-din-Ungheni-Mures.aspx

Alte articole asociate cu acest articol pe categorii:

Comentarii
25.03.2008 Extraordinar interviu! de Nedumeritul
Sper sa-l citeaca cat mai multa lume si sa inteleaga ca nimeni nu-i scoate afara pe fratii ortodocsi din bisericile greco-catolice retrocedate, ci ca "In acceasi biserica este loc si de unii si de altii!" cum zicea PSS Virgil.

In timp ce ortodocsii stau in bisericile greco-catolice inchizand usa pentru greco-catolici, greco-catolicii le ofera biserica pentru celebrare alternativa... Cat de orb trebuie sa fii sa nu vezi lumina si intunericul, adevarul si minciuna?

Nedumeritul
25.03.2008 Intelept interviu cu PSS Virgil. de Ioan Marinoiu
Faptul ca ortodocsii inchid usile bisericilor greco-catolice pentru credinciosi greco-catolici si refuzul pentru a sluji alternativ arata ca romanii nu mai sunt urmasi ai lui Traian, ci romani ortodoxiti, lacomi, si dusmanosi. Ce nu a facut Biserica ortodoxa greco-slavona in Romania in 1000 de ani? Vor sa se imbogateasca prin munca altora.

Daca Biserica din Valenii a fost infiintata de greco-catolici in anul 1779, de stramosi, mosii si parinti celor care astazi au devenit ortodocsi inseamna ca, acestia nu au respect pentru inaintasi lor. Istoria se repeta, Dumnezeu nu
bate cu ciomagul.

Lacomia bisericii de rasarit condusa de episcopi greci, s-au razvratit impotriva Romei. Ei au infiintat rangul de patriarh (381),si au adoptat dogma Ortodoxa (451). Pe ruinele Zeilor s-a ridicat Ortodoxia greco-slavona, iar pe ruinile Ortodoxiei greco-slavone, ca pedeapsa divina, s-a ridicat Islamul. Constantinoplul a devenit Istambul. Catedrala Sf. Sofie Muzeu islamic. Regatul Romania Mare, Romania Moderna s-a ridicat prin Biserica Unite Greco-Catolica.

BOR, aservita Moscovei, se ridica pe ruinile bisericii Unite Greco-Catolice. Urmarea va fi intorcerea Romanilor la statut de provincii mioritice. Cand doi se cearta al treilea castiga, in cazul nostru unguri vor fi castigatorii. Vinovati pentru situatia din Ardeal sunt preotii ortodocsi. Ei lupta pentru ciolan nu pentru credinta. Cat despre viitorul neamului pe ierahii si pe preotii ii doar in spate. Da Doamne romanului minte ce-a de pe urma. De fapt cum ne-am asternut asa am dormit.
Un popor vechi de 2 milenii sta la periferia lumii civilizate catolice, protestante si neo-protestante, cu mana intinsa dupa pomana ca milogii.

Rusine domnilor romani ortodocsi din Valeni si din alte localitati cu astfel de probleme, dovediti ca nu sunteti crestini, ca nu va iubiti neamul, ca nu
va este teama de Dumnezeu din moment ce nu respectati legile Tarii. Preotimea
a devenit Stat in Stat.
25.03.2008 jocul de Ana Grigor
Interviu intelept. Cu mare durere constat ca prin atitudinea lor, ortodocsii fac jocul diavolului: din cauza disensiunilor dintre ortodocsi si greco-catolici prolifereaza sectele neoprotestante.
29.03.2008 Retrocedare de la Valenii-Beius. o lucrare Divina de Ioan Marinoiu , ortodox.
Razbunarea ce-a mai crunta
Este cand dusmanul tau
E silit a recunoaste
Tu esti bun si el e rau.
(E. Vacarescu).

Asistand la scena din Valenii-Beius comportarea preotilor si a ienoriasilor ortodocsii gasaesti raspun la intrebarea. Cum a fost posibil ca un popor ce pretinde ca este drept credinciosi, ca ortodoxia este "credinta adevarata" sau "dreapta credinta", crescuti si educati in spiritul iubirii aproapelui in Gradina Maicii Domnului pastorita de SS Patriarhul Teoctist, a dat secu-comuniltilor atatea calai? Nu ma refer la temnicieri, gardieni, etc. ci la acei care torturau fizic si moral pana isi ucidea fratele in camerile de tortura. Sau acei ofiteri botezati ortodoxi care noapte de noapte mergeau la Jilava, sculau de pe prici victima cu ochelari negrii, ii conducea la "Capra neagra" pe un santi in forma de melc la captul careia era o fantana, un glont in ceafa si victima era trimis pe lumea calata, vinovat ca studiase la Paris, Berlin, Viena. Prohodul imormantarii il facea caraitul ciorilor din padurea de salcami care inconjoara inchisoarea si caini din Comunia Jilava care urlau la auzul impuscaturilor in miez de nopape. (destainuirea unei santinele care facea paza la Postul"Capra neagra")

Ce rusine, ce decadere pentru toti acestia, fie ei civili si din randul ierarhilor nostrii. Nu mai inteleg nimic, parca noi romanii suntem batuti in cap. Ii votam pe secu-comunisti si pe copii lor sa ne conduca destinele si ne inchinam cu smerenie ierarhilor, preotilor si calugarilor care au tradat "Taina spovedaniei". Si toate aceste fara de legi anti crestine si anti romanesti s-au savarsit pentru un "Blid de terci" comunist pravoslavnic moscovit. Scopul urmarit de irarhia ortodoxa a fost si este desfiintarea Bisericii Greco-Catolice, Biserica care prin scoli si rugaciuni ridicase poporul roman in numai trei secole la ivelui tarilor civilizate din Occident. Romani politic doresc sa se intregreze in U.E. Ne punerea in drepturi a Bisericii Greco-Catolice, opozita preotilor si a ierahilor arata ca BOR doreste sa tina poporul roman si viitor in bratele slavismului pravoslavinc tampit si orb cum spunea, daca bine in amintes, E. Lovinesci: "Ori cat vor cauta istoricii actuali pro ortodocsi sa ascunda adevarul, Sf. Parinti Catolici si Greco-Catolici Cardinali Iului Hossuu si Alexandru Todea si episcopi ucisi in temnitele Romaniei ortodoxe va fi o piatra grea care va apasa pe onoarea acestui popor roman ce pretinde ca-i crestin, veacuri de acum inainte."

In alta ordine de idei domnilor romani ortodocsi, daca sunteti crestini si va trebuie biserici, construiti-va, nu furati de la altii. Este rusinos.
31.03.2008 Cum sa slujim cu ereticii!!! de Gheorghe
Pai domule episcop, cum sa slujim cu dumneavoastra cand voi sunteti eretici!!! Intoarceti-va voi la ortodoxie de unde ati plecat. Lepadati ajutoarele si relatiile papistase si intoarceti-va la adevar, nu va ascundet-i dupa deget. Voi credeti ca puteti prosti lumea si ziceti ca nu e diferenta intre catolicii si ortodocsi! Diferentele sunt foarte mari:
- papa se crede fara greseala !!!
- aveti purgatoriu !!!
- nu aveti proscomidie inainte de liturghie, care e extraordinar de importanta;
- imaculata conceptie!!!
- papa cap al bisericii, cum adica ia papa locul lui Hristos!!!
...
Intoarceti-va smeriti la ortodoxie si nu mai faceti teatru, ca va castigati pamant si in acelsi timp osanda cu retrocedarile voastre.
http://www.youtube.com/watch?v=7o7UGLTauHI
01.04.2008 Distin domn Gheorghe - generic nume de Ioan Stefan de Bradu
Vorbind in necunostinta de cauza, e usor sa denigrezi, sa jignesti si sa fi de a dreptul badaran. Pentru conformitate cu textul domniei voastre, Domnule, infailibilitatea Papei se refera la deciziile l
01.04.2008 FARISEISM de Alex Ion
Am citit interviul si mesajele. Pe de-o parte trebuie sa le multumim preotilor din BOR care in perioada 1948-1989 au administrat sfintele taine credinciosilor greco catolici, deoarece biserica greco catolica era interzisa. Insa stim ca si credinciosii greco-catolici au contribuit la intretinearea bisericilor si a clerului ortodox, in acele vremuri. Vazand atitudinea anti-greco-catolica a ortodocsilor mi se pare ca ei regreta comunismul adica acel regim care sustinea teoria NU EXISTA DUMNEZEU, pentru ca daca ei ar fi cu Dumnezeu ar da inapoi ceea ce au primit ca un lucru luat ilegal adica furat.Observ cum in gandirea celor care spun ca sunt DREPT-CREDINCIOSI exista multa cunoastere FALSA. Ptr. Dl GHEORGHE dar nu numai ci pentru toti care sunt crestini dar nu catolici le propun sa studieze mai indeaprope ceea ce a scris dl GHE.
- - papa se crede fara greseala !!!
Raspuns: Papa este un um ca toti ceilalti cu pacatele si greselile personale , INFAILIBILITATEA PAPEI NU SE REFERA LA ACEASTA PERSOANA CA OM, ci atunci cand pronunta o invatatura, un adevar de credinta pe care trebuie sa-l accepte intrega biserica catolica. Ex Iisus este Fiul lui Dumnezeu. Adevar pe care il marturisesc si celelalte biserici.
Proscomedia:Esti naiv Dl GHE, Ori nu stii ce este proscomedia, ori nu te-ai uitat la preoti greco catolici ce fac inainte de Binecuvantarea de inceput a Liturghiei,
-Purgatoriul - De ce ortodocsi fac parastase, pomeni ale mortilor,slujbe si alte rugaciuni sau cum este obiceiul PASTELE MORTILOR. Cine a ajuns in rai nu are nevoie de asa ceva, Cine este in iad nu poate fi scos de rugaciunile noastre sau ale voastre.
Neprihanita Zamislire sau Imaculata Conceptie este marturisita si de BOR,cautati in rugaciunile adresate Sf.Maria.
PS. Daca ortodocsi sunt romani de ce nu accepta termenul de SPIRIT si CRISTOS - suntem CRESTINI DE LA CRISTOS sau ar trebui sa fim HRESTINI DE HRISTOS.
Greco Catolici si in general biserica catolica vrea sa va trateze cu respect dar voi nu stiti (nu toti-cinste lor, pentru ca sunt din fericire destui de multi) ce este iubirea crestina-
Nu se intreba oare ierarhi ortodocsi de ce trec atat de multi la neoprotestati. Voi preferati sa mearga la ei chiar daca nu au sfintele Taine, decat sa mearga la catolici.
Un post binecuvantat si sa dea Dumnul sa vedem o biserica unita.
Apropo, Nea Gheorghe, da o privire la site-ul Patriarhiei de la Constantinopol unde zici sa ne intoarcem si citeste cum este scris CREZ-ul in alte limbi. SURPRIZA - PATRIARHIA ORTODOXA DE LA CONSTANTINOPOL MARTURISESTE CREDINTA INTR-O BISERICA atentie mare CATOLICA.
30.09.2008 vai tie de marioara
vreau sa ma adresezd-lui gheorghe,sincer va spun ca am fost profund indignata citind comentariul dansului.In primul rand unui episcop trebuie sa i te adresezi cu Preasintia Voastra si nu cu "domnule"asa cum o faci d-ta,in al doilea rand am impresia ca nu sunteti un om credincios,in al treilea rand sunteti un om plin de ura si rautate.Intoarceti-va smerit la credinta ca aveti multe de recuperat.
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
18.07.2013 Biserica Greco-Catolica contes...
Episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, a adresat pe data de 18 iulie 2013 o scrisoare Pri... citeste »

28.11.2013 Retrocedarea bisericii greco-c...
Dupa 65 de ani comunitatea greco-catolica din Holod (BH) a intrat în biserica parohiala din lo... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




28506101