Home : Stiri : 2008-06-04
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Spre anul o mie

04.06.2008, Bucuresti - Ev.Zilei.ro Afisari: 4762   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Mircea Mihaies
Mircea Mihaies

MIRCEA MIHAIES: "A fost suficient ca Nicolae sa dea inca un semn al deschiderii fata de alte culte, pentru ca aranjorii din Sinod si cateii din jurul sutanelor sa sara de noua stanjeni."

Un tiribombist de la o gazeta a carei despaduchere s-a oprit la jumatate a gasit solutia problemelor din politica romaneasca: formarea unei miscari de dreapta in jurul Bisericii. Iac-asa! N-am sa rostesc numele partidului care s-a nascut in anii ’30 cam pe aceleasi coordonate. Sunt socat doar ca o minte normala poate invoca drept solutii salvatoare aberatii care au indoliat lumea. Ca locul individului e la balamuc, n-are nicio importanta. Important e ca astfel de aratanii continua sa scrie nestanjenit, asa cum Vadim n-are nicio problema sa injurieze si sa ameninte - in direct si la ore de varf - la postul public de televiziune. Si ne mai intrebam de ce-am ajuns in halul in care am ajuns!

N-as fi scris despre inca unul dintre scandalurile din Biserica Ortodoxa Romana - cel al chemarii la ordine a Mitropolitului Nicolae al Banatului - daca manipulatori de teapa celui mentionat n-ar insista asupra rolului pe care, musai, ar urma sa-l joace clerul in viata politica. O spun raspicat: preotii sa-si vada de menirea lor, pentru ca au, slava Domnului, imens de lucru, intr-o tara a pacatoseniilor de moarte. Nu e nevoie sa ne invete ei cum se guverneaza. Au dat oricum suficiente probe de incapacitate in functiile pentru care sunt platiti.

Nicolae al Banatului sta, de ani de zile, ca un ghimpe in ochii extremistilor aciuati in BOR. Stim ca trecutul sau nu e fara pata. Dar mai stim ca, dupa 1990, cand mult prea multi dintre actualii diriguitori ai Bisericii au facut pe mortu-n papusoi, Nicolae s-a comportat ireprosabil. Apropierea de biserica martira greco-catolica, admirabilul ecumenism si plasarea de partea fortelor reformiste din societate l-au transformat intr-un veritabil paria al clerului. Cunosc fete bisericesti pentru care numele lui Nicolae Corneanu suna asa cum le suna irlandezilor numele lui Cromwell: ca - Doamne, iarta-ma! - al Satanei.
 
Nu e o intamplare ca veritabila prigoana impotriva mitropolitului de la Timisoara s-a intetit sub domnia lui Daniel Ciobotea. Inainte de a fi patriarh, Ciobotea e si el roman. Si, prin urmare, plin de pacatele de care natia noastra nu se poate debarasa. Nerecunostinta, ura purtata celui care ti-a facut un bine, resentimentul fata de cei care ti-au fost, fie si o clipa, superiori sunt adanc inradacinate in caracterul nostru. Or, se stie ca incredibila cariera a lui Ciobotea n-ar fi fost posibila fara „descoperirea“ sa de catre mitropolitul Banatului. Adus, in primele luni ale lui 1990, episcop vicar la Timisoara, el a facut rapid, cu ajutorul binefacatorului sau, saltul la Mitropolia Moldovei, considerata „numarul doi“ in ierarhia bisericeasca autohtona.
 
A fost suficient ca Nicolae sa dea inca un semn al deschiderii fata de alte culte, pentru ca aranjorii din Sinod si cateii din jurul sutanelor infumurate sa sara de noua stanjeni. Ce s-a intamplat, in fond? Invitat de nuntiul papal in Romania, monseniorul Francisco Javier Lozano, la ceremonia sfintirii unei biserici greco-catolice la Timisoara, mitropolitul a participat la slujba de impartasanie. Sacramentele, la catolici si la ortodocsi, sunt asemanatoare. Cu toate acestea, minti tulburi din ierarhia ortodoxa au tasnit ca la incendiu, vazand in gestul firesc al mitropolitului un atentat la preasfintele noastre datini, gelos pazite in temple secrete, de la ciobanul mioritic pana la Dan Ilie Ciobotea!

Obisnuiti ai stilului confrontational - n-am sa uit niciodata cum, copil fiind, il insoteam la mijlocul anilor ’60 pe bunicul meu la catedrala ortodoxa din Arad, unde l-am auzit pe Teoctist, viitorul patriarh ar Romaniei, pe atunci episcop al Aradului, tunand si fulgerand impotriva „blestematilor de pocaiti“ -, conducatorii BOR se scufunda in cel mai periculos tip de fundamentalism. Nicaieri ca in BOR - poate doar in Securitate si la marii activisti comunisti - nu functioneaza delirul de persecutie si mitul cetatii asediate. Mitropolitul Corneanu, promotorul unor formule de dialog, intelepciune si eliminare a asperitatilor intre culte, trebuie, asadar, executat pentru a nu primejdui privilegiile si suprematia atat de convenabile clicii catarate la varful bisericii majoritare din Romania.
 
Acest jalnic episod arata cat de departe de normalitate si de valorile promovate oficial de statul roman e biserica. Daca dialogul, respectul fata de celalalt si generozitatea ajung sa fie catalogate de purtatorul de cuvant al Patriarhiei drept „gesturi problematice“, inseamna c-am recazut in haul fara fund al intolerantei si-al unui inimaginabil primitivism. Ce mai urmeaza? Doar ca pacatosii sa fie arsi pe rug sau aruncati in groapa cu lei. Iar cei suspectati ca vad in orice om un egal, un frate intru bunatate si moralitate, sa fie schingiuiti cu cizma spaniola. Trist moment, trista recadere in practici ce evoca violent intoleranta anului o mie!

Mircea Mihaies

*   *   *   *

Raspunsul complet al Patriarhiei Romane la articolul lui Mircea Mihaies poate fi citit la: http://www.greco-catolica.org/a362-Patriarhia-Romana-declara-Unitatea-eclesiala-este-coresponsabilitate.aspx

 

Comunicatul Memorandistilor greco-catolici referitor la impartasania IPS Nicolae in cadrul unei Liturghii greco-catolice la Timisoara: http://www.greco-catolica.org/a357-La-Timisoara-s-a-intamplat-o-minune.aspx

Reactia Patriarhiei Romane vis-a-vis de impartasania IPS Nicolae Corneanu in cadrul unei Liturghii greco-catolice la Timisoara poate fi gasita la urmatoarea adresa: http://www.greco-catolica.org/a358-Patriarhia-Romana-face-precizari-in-legatura-cu-impartasania-IPS-Corneanu-in-cadrul-unei-liturghii-greco-catolice-la-Timisoara.aspx

Pozitia oficiala a Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica, referitoare la impartasania IPS Corneanu in cadrul unei Liturghii greco-catolice la Timisoara: http://www.greco-catolica.org/a359-Comunicat-al-Bisericii-Romane-Unite-cu-Roma-Greco-Catolice-referitor-la-evenimentul-de-la-Timisoara.aspx

5 iunie 2008 - Interventia telefonica a IPS Nicolae Corneanu in care ofera lamuriri cu privire la gestul sau de a se impartasi in cadrul unei Liturghii greco-catolice: http://www.greco-catolica.org/a363-Interventia-telefonica-a-IPS-Nicolae-Corneanu-la-dezbaterea-AZEC-in-care-ofera-lamuriri-cu-privire-la-gestul-sau-de-a-se-impartasi-la-greco-catolici.aspx

5 iun 2008 - Cristian Badilita: Impartasirea mitropolitului Corneanu si caterisirea bunului simt

10 iunie 2008 - Miting la Timisoara in sprijinul IPS Corneanu

20 iun. 2008 - Intalnire de sustinere a Mitropolitului Nicolae Corneanu la Institutul Intercultural din Timisoara

25 iun. 2008 - Mitropolitul Nicolae Corneanu sustinut de episcopul romano-catolic Martin Roos

27 iun. 2008 - Cristian Badilita: 12 mirari despre "cazul Corneanu"

30 iun. 2008 - Cine sunt ierarhii eretici din Romania anului 2008?

3 iul 2008 - Clerul ortodox timisorean, alaturi de IPS Nicolae Corneanu

9 iul 2008 - Decizia Sinodului BOR: IPS Corneanu si PS Sofronie au fost iertati

Comentarii
04.06.2008 Felicitari pentru articol! de Nedumeritul
.
Felicitari pentru articol domnule Mircea Mihaies. Recunosc ca e un pic cam taios , dar spune lucrurilor pe nume.

Nedumeritul
.
09.06.2008 09.06.2008 Felicitari pentu articol. de Ioan Marinoiu
Stima si considerate d-le Mircea Mihaies.spuneti lucrurilor pe nume, un dicton spune; Cum este trucul si pistolul/Cum e popa si poporul. Trist, preotimea noastra ortodoxa greco-slavona in felul cum se comporta cu fratii lor/nostrii romani greco catolici dovedesc ca inca se afla pe undeva prin Evul Mediu. BOR,pastorii &Co.Sinodul ce pretind ca-s mari patrioti de neam latin prin faptele lor arata ca ortodoxia este un crestinism stagnant si decadent (Hegal). Nu-i de mirare pentru ca, pana mai ieri ortodoxii mai mult de 1000 de ani au fost analfabetii Constantinopolului si ai Muntelui Athos, Sa pretinzi ca catolicismul s-a rupt din ortodoxie este o mincuna sfruntata. Dogma Catolica incepe cu Sf.Apostol Petru anul 67.lasta de Cristos,prin cuvintele; Tu Petre esti piatra pe care voi zidi Biserica mea.... Dogma Ortodoxa apare in anul 451, Dogma impusa, nu "binecuvantata" de urmasul Sf.Pertu,Papa ci,impusa de episcopii greci,adevarati exponenti a urei si a dusmaniei,numiti de imparati,ei nu sunt purtatori de Duh Sfint,ci de dorinte lumesti de a se imbogatii de a traii in lux. pe seama naivilor,traditie ramasa la ortodocsi de la C-tin cel Mare. Suntem orbi si surzi sa nu vedem sa nu auzim adevarul. Greco-Catolicii s-au intors la 1700 la Biserica Sf.Apostol Petru.Prin Biserica Sf.Petru. noi romanii am iesti din stagnarea si decadenta bisericii ortodoxe rasaritene. Prin scoile Blajului Daca nu erau Scolile Blajului d-vstra d-lor ziaristi care criticati pe greco-catolic a-ti fi pazit oile,si ati fi fluerat cazaciocul.

Teziti-va domnilor ziaristi, d-lor intelecuali cititi istoria adevarat nu istoria mincinoasa in care ati fost educati care v-a intunecat judecata sa vedetii in dusmanii adevarat ai romanilor ortodoxia greco-slavona eroi, iar adevaratii eroi, Greco-Catolica dusmani. Nu vedeti ca pe ierarhii ortodocsi actuali nu-i intereseaza viitorul neamului, nu sunt patrioti ei isi pastreaza scaunele puteri si a luxul la umbra tatucului Patriarh al Moscovei.
20.06.2008 Un articol EXCELENT! de Darie
Excelent si bine documentat articolul Dv. D-le Mihaies! Era necesar ca cineva onest sa le dea peste bot tuturor "ciachirilor" clevetitori si dusmanosi, propavaduitori ai urii si dusmaniei, ai confruntarii interconfesionale intre cele doua biserici surori romanesti, candva recunoscute de Constitutia Tarii ca Biserici Nationale: BOR si Biserica Greco-Catolica.
27.02.2009 cultura europeana stie mai mult decat sa tolereze de D
nestirea, argumentul lui Mihaies!
1. Biserica ortodoxa se conduce dupa canoane care au sttutul de a fi revelate.Ele au fost stabilite de catre Sf Parinti, iar încalcarea lor atrage dupa sine erezia.
2.Evul Mediu vs. Modernitate. Daca pentru un intelectual scolit exclusiv in institutii de invatamant (occidentale)- nu demonizez nimic- de pilda, Revolutia Franceza ori Renasterea sunt momente fundamentale pentru a ajunge la minunile lumii de azi, asa cum sunt, pentru un crestin ortodox- adica si pt mine si pentru familia mea- acestea sunt momente în care s-a instituit instanta UMANISTA de decizie, polemica fata de formele de autoritate de decizie (revelatie- prin Biserica, prin Sfinti). Ei bine, pentru un ortodox viata nu are sensul cautarii tolerantei nestiutoare de celalalt, ci cautarea iubirii. Dar asta nu are vreo legatura cu a face gesturi care nu se refera la Hristos, care nu îl cauta pe Hristos.
3. Ca ortodox va rog, lasati-ne în pace sa ramânem ortodocsi, sa ramânem conservatori conceptului de erezie. Va rog, nu mai considerati acest tip de concepte din perspectiva nestirii radicale. Dvs ar trebui, ca artist- "produsul" artistic, pt a valora ceva trebui sa fie privit cu mare grija, mai degraba favorizându- l decât judecându- l rapid. Ei bine, daca o poezie cere o dispozitie mentala deosebita, dar dogma! Sau cuvântul unui Sfant? V-ati gândit ca judecati lucrul care APARTINE LUI HRISTOS?

Ce este acela un preot...este...dupa limitele fiecaruia...dar cel mai profitabil e sa fie prezenta harica..a-l lua altfel e graba dupa limita...

Iar "a spune lucrurilor pe nume" nu poate însemna mai mult decât a le indica etichetele (millian), si deloc a remarca (fregean) tensiunea dintre semn si lucru, adica...sensul.
Când se vorsatura românii de spusul lucrurilor pe nume...?


CU ADMIRATIE PENTRU CEEA CE STITI, CU TRISTETE CA INTRATI ACOLO UNDE NU STITI!!!!!
03.03.2009 si eu caut iubirea de mihai
citesc comentariul de mai sus si caut in biserica ortodoxa manifestari ale iubirii. Vad o bisericuta mica facuta de un biet preot greco catolic din putinii bani pe care ii avea. Langa ea vad o biserica mare cat o sura plina de oameni ortodoxi adevarati cu dragoste de DUMNEZEU. Si totusi biserica mea sta inchisa cu multe zavoare si nimeni nu are voie sa intre in ea. Sarmanul preot s-a dus de cativa ani si nu a mai avut posibilitatea sa se roage in ea dupa ce statul romanesc i-a luat-o si dupa ce ani de zile s-a rugat intr-o casa. De vorbe pompoase este buna ortodoxia. Eu astept si fapte pe masura vorbelor. Apropo si eu si familia mea vrem sa ne rugam numai in religia noastra greco-catolica. Lasati-ne si pe noi sa avem unde ne ruga.
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
09.06.2013 Vicepresedintele PDL Ioan Olte...
Deputatul si vicepresedintele PDL Ioan Oltean a avut o noua conferinta de presa in care si-a apara... citeste »

18.07.2013 Biserica Greco-Catolica contes...
Episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, a adresat pe data de 18 iulie 2013 o scrisoare Pri... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




25914337