Home : Stiri : 2008-06-11
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

De la un "gest de fratietate" la atitudini fundamentaliste

11.06.2008, Cluj - Bru.ro Afisari: 4385   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
25 mai 2008 - IPS Nicolae Corneanu s-a impartasit in cadrul unei Liturghii greco-catolice
25 mai 2008 - IPS Nicolae Corneanu s-a impartasit in cadrul unei Liturghii greco-catolice

Am urmarit cu mult interes dezbaterile din presa referitoare la gestul Inalt Prea Sfintiei Sale Nicolae CORNEANU, Mitropolitul ortodox al Banatului, care in data de 25 mai a.c. s-a impartasit cu Trupul si Sangele lui Hristos in cadrul Sfintei Liturghii savarsite cu ocazia sfintirii bisericii greco-catolice "Sfanta Maria Regina Pacii si a Unitatii" din Timisoara.

Mai multi ziaristi consacrati precum si simple persoane interesate de acest eveniment au comentat cu multa pasiune, in presa scrisa sau prin intermediul internetului, acest gest singular al IPS Nicolae: cei cu o anumita deschidere ecumenica si teologica au vazut in gestul de la Timisoara un semn al apropierii pe calea spre unitatea deplina dintre Biserici dorita de Hristos; "zelosii" credintei ortodoxe, adica cei cu anumite atitudini fundamentaliste, nu au ezitat nicio clipa sa readuca in atentia cititorilor trecutul colaborationist al IPS Nicolae, acuzandu-l dur pentru necugetatul sau gest; comentatorii greco-catolici au caracterizat impartasania inaltului ierarh ortodox drept minune sau eveniment providential savarsit in Timisoara Revolutiei anului 1989.

Toate acestea nu m-ar fi revoltat cu nimic pentru ca, la urma urmei, fiecare cu parerea lui. Ceea ce ma revolta profund si ma intristeaza, in schimb, este ca treptat formularea de consideratii si acuze s-a deplasat dinspre evenimentul in sine spre Biserica Greco-Catolica. Pentru a ilustra acest fapt regretabil, ma voi referi la doua articole aparute in ziarul Ziua (editia nationala) din data de 04.06.2008.

Primul articol intitulat "Sa fie caterisit!" este de fapt o scrisoare deschisa adresata Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si Prea Fericitului Patriarh Daniel de catre Parintele Iustin PARVU de la manastirea "Petru Voda".

Ne-am putea astepta, din titlu, la formularea unor argumente canonice menite sa sanctioneze gestul Mitropolitului Nicolae, gest care ar determina, in acceptiunea ortodoxa, caterisirea ierarhului. La o lectura mai atenta se poate observa, insa, ca nu exista decat doua astfel de argumente canonice: canoanele apostolice 45 si 46. Restul scrisorii, in afara de adresarile cuviincioase catre Prea Fericitul Daniel, reprezinta consideratii jignitoare si lipsite de orice fundament referitoare la identitatea, misiunea si importanta istorica a Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica. Astfel autorul aminteste de "actul necanonic al uniatiei din Transilvania", de libera partasie a IPS Nicolae la "erezia papistasa", de "cei ce au apostat de la dreapta credinta". Urmeaza apoi chintesenta intelepciunii incruntatului semnatar: "Se stie ca uniatismul si, prin urmare greco-catolicismul, a fost nu numai un atentat asupra puritatii sfintei noastre ortodoxii, ci a fost un atentat si asupra fiintei si unitatii neamului romanesc".

Al doilea articol, semnat de Domnul Dan CIACHIR, chiar daca se refera mai mult la gestul IPS Nicolae si la ratiunile care ar fi stat la baza acestuia, accentueaza totusi ca inaltul ierarh ortodox "s-a impartasit din acelasi potir cu schismaticii" si, ca sa nu incapa nicio indoiala, adauga numaidecat "adica unitii". Tot in aceeasi dinamica, "devotatul" ziarist observa si o coincidenta, sigur, dramatica: in timp ce Mitropolitul se impartasea la greco-catolici, tocmai aparuse si la Timisoara o carte consacrata taranului nasaudean Tanase TODORAN, "victima, intre atatea altele, a Uniatiei «consolidate» prin crime si prigoana bestiala de catre generalul Nikolaus Adolf Bukov".

In incheierea articolului sau, autorul aminteste, pentru ca niciunul dintre cititori sa nu uite, ca subiectul central al stralucitei sale analize l-a constituit "impartasirea cu schismaticii a Mitropolitului Nicolae".

Analiza acestor afirmatii conduce inevitabil la formularea unor concluzii referitoare la situatia in care a fost pusa Biserica Greco-Catolica de "marii" analisti ai gestului Mitropolitului Nicolae. Nu voi comenta in niciun fel impartasania inaltului ierarh ortodox - de altfel singurul in drept sa faca acest lucru este protagonistul insusi - ci ma voi opri asupra expresiilor si consideratiilor formulate de autorii citati, pentru ca nu se poate, greco-catolic fiind, sa nu te simti jignit si atacat pe nedrept de acesti asa-zisi "aparatori" ai Ortodoxiei.

A cataloga astazi Biserica Greco-Catolica drept "eretica" inseamna ignoranta si necunoasterea realitatilor istorice si teologice ale demersurilor si realizarilor de ordin ecumenic dintre Biserica Catolica si Bisericile Ortodoxe in ansamblul lor. Nici parintele Iustin PARVU si nici domnul Dan CIACHIR, semnatarii "aprofundatelor" analize, nu si-au amintit sau n-au vrut sa-si mai aminteasca, de un eveniment istoric important: ridicarea anatemelor din 1054 de catre Patriarhul Atenagoras (1949-1972) si Papa Paul al VI-lea (1963-1978) in data de 7 decembrie 1965. Reutilizarea acestor termeni, care au de fapt rolul de a agrava cu atat mai mult gestul Mitropolitului Nicolae cu cat greco-catolicii sunt asimilati cu necrestinii, ereticii sau schismaticii, ne intoarce cu secole in urma in vremuri in care, din pacate, acesta era limbajul care se folosea pentru a se justifica o atitudine sau alta. Credeam ca astfel de formulari sunt demult apuse, dar se dovedeste ca m-am inselat. Din pacate, ziarul Ziua ne ofera tot mai multe astfel de articole ce au darul de a scandaliza nu numai pe credinciosii greco-catolici, ci pe toti aceia care cunosc istoria si realitatile din cele doua mari Biserici crestine. Chiar mai mult, pentru unul dintre importantii editorialistii ai aceluiasi ziar, Domnul Victor RONCEA, chiar si participarea unui ierarh ortodox la un concert ecumenic de colinde alaturi de greco-catolici insemna un "act anti-ortodox" care ar trebui din timp prevenit [Ziua (editia nationala) din data de 9 iunie a.c.]. Consternati, ne putem intreba, mergand pe firul logicii "piosului" ziarist: oare orice apropiere dintre doi crestini de confesiuni diferite, unul greco-catolic si celalalt ortodox ar trebui prevenita la timp? Oare am uitat cu totul ceea ce ne spune Sf. Ioan Evanghelistul: "Daca cineva zice: Il iubesc pe Dumnezeu!, dar pe fratele sau il uraste, mincinos este. Pentru ca cel ce nu-si iubeste fratele pe care-l vede, nu-L poate iubi pe Dumnezeu pe Care nu-L vede. Si aceasta porunca o avem de la El: Cel care-L iubeste pe Dumnezeu, sa-l iubeasca si pe fratele sau " (1Io 4, 20-21).

Nu poate exista niciun fel de argument valabil si recunoscut din punct de vedere istoric care sa sustina afirmatia marelui duhovnic Iustin PARVU conform careia unirea de la 1700 ar fi insemnat un "atentat asupra sfintei ortodoxii … si asupra fiintei si unitatii neamului romanesc". Dimpotriva, tocmai pentru a fi salvata de la calvinizarea fortata si pierderea fiintei nationale, Biserica romaneasca din Transilvania a hotarat, in Sinoadele intrunite la Alba-Iulia, unirea cu Biserica Catolica a Romei: "E aproape de prisos sa mai amintim ca, din punct de vedere cultural, intregul veac al XVIII-lea este dominat de actul Unirii unei parti a Romanilor din Ardeal cu biserica latina [...] prin contactul cu insasi obarsia neamului nostru, cu Roma, ni s-a intarit constiinta nationala" (Eugen LOVINESCU). Concret, din perspectiva istorica "daca nu era Unirea religioasa de la 1700, nu era nici Adunarea de la Blaj de la 3/15 mai 1848, unde s-a strigat:«Vrem sa ne unim cu Tara !», si fara aceasta nu era nici Unirea de la 1918", asa cum frumos spunea primul cardinal al romanilor, dr. Iuliu HOSSU. Actul de la 1700 nu a putut fi un act "antinational" pentru ca nu exista inca afirmata o "natiune romana", in schimb cel de la 1948 de suprimare a Bisericii Greco-Catolice, cu colaborarea Ierarhiei Bisericii Ortodoxe Romane, a fost in mod evident un act anticatolic, antinational si comunist.

In incheiere, nu pot sa nu ma gandesc la perspectiva pe care astfel de afirmatii o prefigureaza. Dupa momentele dificile ale anului 1990, cand Biserica a reusit cu greu sa depaseasca toate impotrivirile, atat din partea Statului Roman cat si din partea Bisericii Ortodoxe Romane, pentru a iesi la lumina, tensiunile s-au diminuat progresiv incat, in anumite localitati, s-a ajuns la o buna si frateasca colaborare intre preotii si comunitatile de credinciosi greco-catolici si ortodocsi. Cred in continuare ca in ciuda atacurilor la adresa Bisericii Greco-Catolice venite din parte unor persoane cu atitudini ce se apropie mai mult de fundamentalism religios decat de credinta traita dupa invatatura si exemplul lui Hristos, aceste bune relatii vor continua si pe mai departe. Chiar daca gestul Mitropolitului Nicolae a insemnat pentru unii si un moment de sinceritate in ceea ce priveste atitudinea lor fundamentala fata de Biserica noastra, refuz sa cred ca intreaga Biserica Ortodoxa are aceeasi opinie eronata despre Biserica Greco-Catolica. Pericolul real, insa, il reprezinta utilizarea unor structuri mediatice de catre anumite persoane sau grupuri de persoane cu atitudini fundamentalist-ortodoxe in scopul distorsionarii adevarurilor istorice si chiar teologice, deteriorand demersurile de apropiere sincera dintre cele doua Biserici romanesti. De aceea, in fata tuturor atacurilor si jignirilor la adresa Bisericii noastre, sa ne reamintim un cuvant al Papei Ioan Paul al II-lea din Scrisoarea Apostolica la al III-lea centenar al unirii Bisericii Greco-Catolice din Romania cu Biserica Romei (nr. 7): "Drumul Bisericii Greco-Catolice din Romania nu a fost niciodata usor … . In decursul veacurilor i s-a cerut acesteia o dureroasa si grea marturie de fidelitate fata de exigenta evanghelica a unitatii. Ea a devenit astfel in mod special Biserica martorilor unitatii, ai adevarului si iubirii".

"Cine are urechi de auzit, sa auda" (Mt 11, 15).

Din incredintarea Prea Sfintiei Sale Florentin CRIHALMEANU, Episcop al Eparhiei Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica, de Cluj-Gherla,

Pr. Dc. Daniel AVRAM
Purtator de cuvant

*   *   *   *

Comunicatul Memorandistilor greco-catolici referitor la impartasania IPS Nicolae in cadrul unei Liturghii greco-catolice la Timisoara: http://www.greco-catolica.org/a357-La-Timisoara-s-a-intamplat-o-minune.aspx

Reactia Patriarhiei Romane vis-a-vis de acest eveniment poate fi gasita la urmatoarea adresa: http://www.greco-catolica.org/a358-Patriarhia-Romana-face-precizari-in-legatura-cu-impartasania-IPS-Corneanu-in-cadrul-unei-liturghii-greco-catolice-la-Timisoara.aspx

Pozitia oficiala a Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica: http://www.greco-catolica.org/a359-Comunicat-al-Bisericii-Romane-Unite-cu-Roma-Greco-Catolice-referitor-la-evenimentul-de-la-Timisoara.aspx

5 iunie 2008 - Interventia telefonica a IPS Nicolae Corneanu in care ofera lamuriri cu privire la gestul sau de a se impartasi in cadrul unei Liturghii greco-catolice: http://www.greco-catolica.org/a363-Interventia-telefonica-a-IPS-Nicolae-Corneanu-la-dezbaterea-AZEC-in-care-ofera-lamuriri-cu-privire-la-gestul-sau-de-a-se-impartasi-la-greco-catolici.aspx

5 iun 2008 - Cristian Badilita: Impartasirea mitropolitului Corneanu si caterisirea bunului simt

10 iunie 2008 - Miting la Timisoara in sprijinul IPS Corneanu

20 iun. 2008 - Intalnire de sustinere a Mitropolitului Nicolae Corneanu la Institutul Intercultural din Timisoara

25 iun. 2008 - Mitropolitul Nicolae Corneanu sustinut de episcopul romano-catolic Martin Roos

27 iun. 2008 - Cristian Badilita: 12 mirari despre "cazul Corneanu"

30 iun. 2008 - Cine sunt ierarhii eretici din Romania anului 2008?

3 iul 2008 - Clerul ortodox timisorean, alaturi de IPS Nicolae Corneanu

9 iul 2008 - Decizia Sinodului BOR: IPS Corneanu si PS Sofronie au fost iertati

Comentarii
12.06.2008 Un ierarh vanzator de Biserica de P.Cristian
Pentru ca este pus la indoiala adevarul de credinta marturisit de Biserica Ordodoxa cu privire la erezia papala, doresc sa citez cuvintele papei Grigorie cel Mare (+604), care a fost episcop al Romei in primul mileniu crestin: “…oricine se numeste episcop universal sau doreste acest titlu este, prin trufia sa, inainte-mergatorul lui Antihrist, pentru ca pretinde astfel a se inalta mai presus de ceilalti. Ratacirea in care el cade vine de la o mandrie egala cu mandria lui Antihrist; caci, dupa cum acel viclean ar voi a fi privit ca inaltat mai presus de ceilalti oameni, ca un Dumnezeu, tot asa oricine doreste a fi numit singur episcop se inalta mai presus de ceilalti."

Citatul poate fi gasit in cartea fostului preot al Bisericii Romano-Catolice din Franta, istoricul Wladimir Guettee, care s-a convertit la Ortodoxie, si apoi a scris cartea “Papalitatea schismatica", tiparita si la noi la Alexandria, 2001 (pag.162).

O recomand cu caldura tuturor celor ce doresc sa stie cum s-a ajuns la schisma intre Apusul eretic si Rasaritul otodox, si mai ales celor care, manati de o jalnica ignoranta, se grabesc sa apere gestul unui vanzator de Biserica si de semeni. Succes!
14.06.2008 protestul de la Timisoara de pr. Teodor
Fratilor, sa stiti ca ne paste un mare pericol.

Au trecut 18 ani de la Revolutia inceputa la Timisoara si inca nu ne-a dezbarat de metehnele trecutului. Ierarhii nostri, multi dintre ei, nici atat. De ce spun acest lucru? pentru ca "Sprancenatul" de la Cluj are o sete de putere asemeni lui Antihrist. Ce vrea cu orice chip? - putere. el crede, in nebunia lui avida ca va putea conduce Banatul ortodox. Noi, preotii din Banat, in mare majoritate, il renegam. Mitropolitul nostru este Nicolae Corneanu si ne rugam lui Dumnezeu sa-i dea zile sa ne poata pastori multa vreme de aici imainte.

Am organizat o sustinere in tacere a demersului contrar atitudinii "sf. sinod" al Bor de-a ne caterisi Mitropolitul pentru ca s-a impartasit la o liturghie greco-catolica. Pai ce-i anormal in acest gest, atata vreme ce aproape 50 de ani ne-am impartasit impreuna in bisericile pe care li le-am furat confratilor greco-catolici prin odiosul act din `47? Nimic, din punctul nostru de vedere.

Am tinut sa pastram tacerea astazi, dar vom iesi si mai multi in strada, si daca nu ne lasa in pace pe noi si pe Mitropolitul nostru, vom face a doua reolutie. Si Timisoara a demonstrat ca poate multe......

Patriarhia sa ne lase in pace, ca are Intaistatator datorita Mitropolitului Banatului care l-a propulsat pe Ciubotea.

Noi sa ramanem uniti in Hristos.
17.06.2008 Doamne, Doamne, Ceresc Tata... de un om simplu si atat
... noi, pe Tine Te rugam, lumineaza-a noastra minte!

Da, e o rugaciune pentru copii! Simpla, calda, inimoasa! Caci asa sunt toate cuvintele Sfintelor Scripturi! Si asa am auzit intotdeauna cuvintele Mitropolitului Corneanu! Desi sunt moldovean, l-am urmarit cu atentie pe IPS Nicolae, oricand am avut ocazia! chiar numai sa il vad! niciodata chipul lui nu mi s-a aratat patimas, schimonosit de ura si de ascunse si racolitoare patimi sufletesti! pentru acest lucru, pentru aceasta simplitate, pentru aceasta caldura, il consider un bun si veritabil crestin! sunt trist, mahnit, sfasiat de ceea ce se intampla, de ura care inunda lumea pana si din chiliile manastiresti, din palatele mitropolitane, din discursurile sinodalilor; Rastigneste-l, Rastigneste-l! atat mai au sa strige cei ce nu pregeta sa rastigneasca Biserica in fiecare clipa, in fiecare ceas, in fiecare zi! Mi-e dor de cuvintele simple, calde, de mare iubire, ale veritabilului crestin! unde sunt ele?

Doamne, Doammne, Ceresc Tata, noi pe Tine Te rugam, lumineaza-a noastra minte...!
17.06.2008 pt "un om simplu si atat" de un ortodox satul de atata vrajba
Cata dreptate ai dumneata,si cat de bine te-ai exprimat! Nici eu nu sunt din Banat, dar si mie imi place Mitropolitul Nicolae Corneanu si am convingerea ca gestul sau a pornit din prea plinul inimii sale de crestin care Il aude pe Dumnezeu, nu cum se intampla cu multi dintre cei care ar trebui sa-si indeplineasca responsabilitatea de pastori , dar au devenit surzi la glasul Lui Dumnezeu si revarsa peste turma lor torente de ura. Iar multi dintre noi, astia marunti, ne molipsim de ura lor si devenim intoleranti, inchipuindu-ne ca asa trebuie sa ne comportam ca aparatori ai traditiilor ortodoxe, catolice etc.

Si sti ce mai este interesant, ca in urma cu cateva ore si mie mi-a venit in minte rugaciunea aceasta , fara nicio legatura cu ce gandeam si faceam in acel moment.
18.06.2008 vai celor smintiti de un om simplu si atat
ma gandesc la cuvintele lui Iisus: vai celor smintiti! dar vai mai ales celor prin care vine in lume sminteala! am citit atatea comentarii pe diverse site-uri, de pe 25 mai pana acum, incat am simtit ca lumea asta a luat-o razna de tot!

ceea ce ma ingrijoreaza este agresivitatea unor semidocti, care culeg citate de prin diverse scrieri ale Sfintilor Parinti (si am convingerea nestramutata ca nu pricep o iota din ceea ce citeaza), ma ingrijoreaza patima veninoasa cu care se dau verdicte si se arunca anateme, ma ingrijoreaza in cele din urma faptul ca este foarte mare numarul semenilor nostri care isi arata adevarata nonvaloare a fiintei lor! ura, ura fara stavila, care emana din toti porii! aceasta este marea si grozava incercare a acestui inceput de secol! un zambet este schimonoseala daca este animat de ura; un gest de prietenie este o palma cumplita, daca in spatele lui colcaie veninul; am vazut cu cata usurinta se invoca un canon si cu cata usurinta aceasta invocare se transforma in jignire! omul simplu, cel care merge la biserica cu sufletul deschis, insetat si dornic de mangaierea Celui de Sus, nu are nevoie de nesfarsite ciorovaieli dogmatice, canonice, sinodale! pe un om simplu putin il intereseaza prevederile canoanelor! discutiile in termeni teologici savanti si greu de inteles il sperie!

omului simplu nu trebuie sa ii vorbesti de epicleza ci de invocarea Duhului Sfant, pentru ca acesta, coborandu-se, sa transforme Sfintitele Daruri ce stau inainte, "Pentru ca sa fie celor ce se vor împartasi, spre trezirea sufletului, spre iertarea pacatelor, spre împartasirea cu Sfântul Tau Duh, spre plinirea împaratiei cerurilor, spre îndrãznirea cea catre Tine, iar nu spre judecata sau spre osânda"; cred ca aici se gandea Mitropolitul Corneanu cand s-a impartasit; daca in liturghia ortodoxa duhul Sfant coboara, in cea catolica de ce nu ar face-o? doar pentru ca noi suntem majoritari ortodoxi? si spre osanda ar dori unii dintre ierarhii nostri sa ii fi fost aceasta impartasanie!

stau si ma gandesc asa: ce-o fi in mintea unor ierarhi, a unor clerici, a unor credinciosi care rostesc, in cadrul ecteniei mari de la Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie "Pentru pacea a toata lumea, pentru buna starea sfintelor lui Dumnezeu Biserici ?i pentru unirea tuturor, Domnului sa ne rugam", dupa care isi fac o mare si fatarnica cruce (Doamne iarta-ma); te rogi pentru unirea tuturor si caterisesti ierarhul care nu numai ca se roaga pentru unirea tuturor bisericilor dar culmea, nu se rezuma numai la vorba, ci intinde mana pacii, a dragostei si iubirii spre Slava Celui Unic! astfel se sminteste poporul! caci una suntem invatati a ne ruga si alta suntem invatati a face!
20.06.2008 Atentie TIMISORENI, Atentie BANATENI! de Filip
Va invitam sa luati pare la o intalnire de sustinere a mitropolitului nostru, Inalt Prea Sfintia Sa Nicolae Corneanu, organizata de Institutul Intercultural din Timisoara impreuna cu jurnalista Ramona Balutescu.

Scopul intalnirii este de a transmite Patriarhului si Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, precum si presei, un mesaj al unor intelectuali timisoreni despre felul in care este perceputa in orasul nostru personalitatea I.P.S.S. Nicolae si despre importanta relatiilor pe care I.P.S.S. Nicolae le-a construit cu celelalte comunitati religioase din Banat. Ne vom exprima de asemenea speranta ca Sfantul Sinod va valorifica oportunitatea istorica de a isi confirma, prin decizia ce va fi luata la viitoarea sa intrunire, deschiderea ecumenica spre celelalte confesiuni crestine si continuarea procesului de apropiere intre acestea.

Intalnirea va avea loc sambata 21 iunie, de la ora 14, in foaierul Filarmonicii "Banatul". Detalii la tel 0721646126, sau la e-mail iit@intercultural.ro


14.07.2011 Atentie la Neatentie... de MOROSAN
Nici parintele Iustin PARVU si nici domnul Dan CIACHIR, semnatarii "aprofundatelor" analize, nu si-au amintit sau n-au vrut sa-si mai aminteasca, de un eveniment istoric important: ridicarea anatemelor din 1054 de catre Patriarhul Atenagoras (1949-1972) si Papa Paul al VI-lea (1963-1978) in data de 7 decembrie 1965 raspuns : NICI UN PAPA SI NICI UN PATRIARH NU POATE RIDICA ANATEMA LASATA DE MINTUITORUL IISUS HRISTOS
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
18.07.2013 Biserica Greco-Catolica contes...
Episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, a adresat pe data de 18 iulie 2013 o scrisoare Pri... citeste »

15.06.2013 Comunicat al Episcopiei Ortodo...
In urma dialogului dintre Comisia mixta ortodoxa - greco-catolica, Episcopia Ortodoxa Romana a Oradi... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




28510054