Home : Stiri : 2010-04-20
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Preotii clandestini ai Bisericii Greco-Catolice

20.04.2010, Timisoara - Timpolis.ro Afisari: 6603   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Pr. Vicar Ovidiu Nicolae Teodorescu
Pr. Vicar Ovidiu Nicolae Teodorescu

Intr-o duminica mai speciala, una cu vot pentru nu-stiu-ce, un barbat inalt si extrem de politicos, un preot, a traversat sala unde conduceam o sectie de votare, in Spitalul de Oncologie de pe Marasesti, din Timisoara. A descuiat o salita unde se aflau tot felul de efecte medicale, printre care si niste manechine pentru exersat intubarile, si a plecat dupa ce si-a luat cateva lucruri pentru slujba, pe care le tinea acolo. Ni s-a parut bizar, aveam senzatia ca noi, cei din sectia de votare eram mult mai “ai locului” decat preotul. Mai apoi l-am cunoscut personal pe acel om, parintele Ovidiu Nicolae Teodorescu, protopop si vicar foraneu de Timisoara al Bisericii Greco-Catolice, si, dupa o vreme, mi-a spus ca a lucrat ca medic stomatolog. Brusc mi-am dat seama ce feste ne joaca preconceptiile noastre: omul acesta avea mult mai multa legatura cu un spital decat credeam noi, cei care asaltaseram temporar spitalul, cu alegerile. Tot atunci am realizat un paradox al istoriei: daca acum doua decenii iti era greu sa iti inchipui ca stomatologul tau, sau un proiectant, un inginer sau chiar un muncitor, prin voia sortii, erau si preoti in clandestinitate, acum iti e greu sa vezi meseriasul care exista in preotul pe care-l ai in fata si care i-a dat sa manance, atunci cand nu se putea altfel.

Preot fara stiinta parintilor

In 1948, Biserica Greco-Catolica din Romania a fost interzisa. Au fost prigoniti, in anii de communism, si preoti sau predicatori ai altor culte, dar nici unul ca cei ai greco-catolicilor. Cu toate ca li s-au luat bisericile si ierarhii lor au ajuns in puscarii, greco-catolicii au continuat sa existe in clandestinitate. Si tineri, si batrani au invatat chiar si fara profesori, au trecut examene serioase, au fost hirotoniti fara ceremoniile fastuoase de azi. Unii au tinut liturghia singuri, absolut singuri, ca sa mentina viata “bisericii mute” si totusi sa nu isi expuna rudele, prietenii sau cunostintele. Unii au ajuns si ei prin puscarii. Au fost sicanati permanent. Au dat cu subsemnatul la Securitate. Au murit, chiar, fara sa-si mai vada bisericile primate inapoi, fara sa mai traiasca intr-o tara libera. Dintre cei care, azi, conduc Biserica Greco-Catolica, nu e om care sa nu fi avut de suferit din cauza ca a fost “preot ascuns”, macar din cauza climatului in care traia si a identitatii duble pe care trebuia sa o poarte. Ei sunt meseriasii de ieri. Iar unul dintre ei este episcopul de Lugoj, Alexandru Mesian, care acum, in pragul pensionarii, ne-a povestit despre vietile sale, cea oficiala si cea mai putin cunoscuta, de dinainte de 1989.

Acum este Prea Sfintitul Alexandru Mesian dar numele familiei lui este Mesaros. Ca episcop, iti poti schimba numele si, pentru ca al sau insemna “macelar” in maghiara, a vrut sa aleaga ceva mai luminos pentru noua sa misie. In buletinul oficial in care aparea schimbarea numelui lui erau tone de Ceausesti – era dupa revolutie si oamenii nu voiau sa fie identificati cu numele dictatorului. O persoana i-a spus, atunci: “Acum v-ati schimbat numele intr-unul frumos, sa faceti onoare si actualului nume ca celui vechi!”

S-a nascut in 1937, al saselea copil din cei opt ai familiei. Ai sai erau greco-catolici dar dupa ce Biserica Greco-Catolica a fost interzisa, toti s-au intreptat spre romano-catolici. In timp, familia sa a dat un episcop si cinci preoti greco-catolici, adica fratele Prea Sfintitului Alexandru - parintele Simion Mesaros, si patru dintre nepoti.

Din 1952 a ajuns intr-o uzina iar liceul l-a urmat la seral. Nu a putut face liceul la zi pentru ca nu ar fi avut asigurata existenta, venind dintr-o familie cu multi copii. Asadar, a lucrat intr-un laborator unde se faceau analize chimice, pana a plecat in armata.

A fost admis in Dieceza romano-catolica de Timisoara pentru a urma studii teologice la Institutul Teologic Romano-Catolic de la Iasi, unde a fost inscris ca student teolog in anul 1957; dar, din dispozitia Departamentului Cultelor de la Bucuresti, a fost exmatriculat in acelasi an pe motivul ca provine dintr-o familie greco-catolica din Transilvania. PS Alexandru spune ca nu avea alti colegi care sa fi trecut prin acelasi lucru dar ca cinci-sase studenti teologi din Alba Iulia au mai fost dati afara pe aceeasi “vina”. Printre ei era si cel care azi e Prea Fericitul Lucian Muresan, actualul cap al Bisericii Greco-Catolice.

Dupa terminarea serviciului militar, din anul 1960 a lucrat in calitate de tehnician, ulterior tehnician principal, la Intreprinderea Mecanica de Masini si Utilaj Minier Baia Mare (I.M.M.U.M.), in cadrul compartimentul CTC, laboratorul de incercari mecanice, pana in anul 1990, cand a putut sa iasa din clandestinitate cu cealalta ocupatie pe care o avea. Aici lucra la controlul tehnic de calitate, la materiale si produse din metale. Era in laboratorul de incercari metalice. “Determinam rezistenta otelului la fractiune, la limita de curgere, la gatuire, la rupere. Era munca cu aparate, era foarte frumos. Atat munca din laboratorul de chimie cat si celalalt laborator au fost o a doua vocatie. Imi gaseam linistea” – spune ierarhul.

In perioada 1960-1965, a urmat studiile teologice in strict secret, in clandestinitate: “Era studiu individual. Asa cum invata azi unii la calculator si, dupa aceea, dau examenele. Nu era un studiu organizat. Mi-am facut rost de manuale de teologie. Nici cu preoti greco-catolici nu puteam vorbi direct despre studiu, imi sugerau doar niste carti pentru citit. Oricand putea sa te aresteze pentru ca studiezi teologia. Am avut colegi care au suferit din cauza asta. Am facut rost de carti de dogmatica, de morala, de istoria bisericii, de uzul sacramentului, catehetica, omiletica, mistica, ascetica. Erau scrise in perioada interbelica. Luam notite, mi-am insusit metoda de a invata prin fise, a fost salvatoare”.

La 8 mai 1965 a fost hirotonit preot greco-catolic de catre episcopul Ioan Dragomir al Maramuresului. Pana in anul 1972, nici macar parintii nu au stiut ca au in casa un fiu preot, desi celebra liturghia zilnic, in camera sa. Spune ca, atunci cand au iesit din inchisori, episcopii greco-catolici au fost bucurosi sa gaseasca o generatie care se pregatise in clandestinitate. Dupa hirotonire a decis sa nu spuna nici parintilor despre noul lui statut: isi vedea de lucrul cu metalele dar si de preotie, fara sa ii expuna, insa, pe cei dragi. Era foarte prudent, nu se expunea si nu a fost persecutat, desi, spre sfarsitul anilor de communism tinea slujbele cu audienta, cu usile camerei deschise, in prezenta a zeci de credinciosi.

“Dintarul” preot

Revenind la parintele protopop Ovidiu Nicolae Teodorescu, si el a avut o viata dubla deosebita. Acum, cand spunem asta, suna ca un episod dintr-un film cu spioni, dar sintagma descrie perfect realitatea, atunci cand trebuie sa ascunzi mereu cea mai importanta valenta a vietii tare spirituale.

De loc din Bucuresti, dintr-o familie in care erau si greco-catolici, pr Teodorescu ii pune tatalui sau primele intrebari despre aceasta biserica pe cand se afla inca in liceu, pornind de la discutii auzite la Radio Europa Libera. Tatal sau, greco-catolic, i-a explicat adolescentului ce si cum. Apoi, tanarul a dat examen la Medicina, urmand dorinta pe care o avusese si sora lui, si a ajuns medic stomatolog. In facultate s-au intamplat momentele care l-au apropiat de biserica. S-a casatorit din studentie si a inceput sa intre, impreuna cu sotia lui, in cateva biserici catolice din Capitala. In timp, cei doi soti au simtit ca acest lucru le umple viata si ii indeparteaza din starea de nemultumire sociala pe care o traiau pana atunci. Impreuna s-au convertit la catolicism, in 1972. Dar drumul medicului stomatolog, de la primele intrari in biserica si pana la hirotonirea sa ca preot greco-catolic, a fost lung.

Numele si semnele nu par sa fi lipsit din viata tanarului stomatolog cu preocupari pentru biserica. Si-a ales o comuna numita Icoana, cand a fost sa plece in Olt sa isi practice meseria. Avea in timpul acesta o locuinta pe “Prelungirea Maicii Domnului”, in Bucuresti. Apoi a venit naveta la Pitesti, unde lucra sotia. Cu toate inconvenientele, si cu munca in comuna din Olt, din 1978, tanarul isi realizeaza studiile teologice din 1980 si pana in 1986. De unde fusese exclus din U.T.C. si din U.A.S.C.R., in vremea studentiei, pentru ca citea literatura teologica, acum incepe sa fie urmarit si sicanat de Securitate. Intre 1982 si 1989 este chemat pentru a da cu subsemnatul la Securitate tot la o saptamana sau, uneori, o data pe luna. Preotii cu care a studiat, Francisc Zudor, Iosif Gonciu si Ioan Arva sunt si ei oameni ce au facut puscarie sau au fost sicanati. Cu toate acestea, Nicoale Teodorescu este hirotonit in 8 decembrie 1986, dupa ce daduse examene la Oradea cu preotii de acolo.

Si cat a fost in Icoana, si mai tarziu, in Pitesti, Nicolae Teodorescu a strans in jurul lui oameni de diferite confesiuni, cu care discuta probleme teologice. Cu toate acestea, nimeni nu a stiut ca este pe cale de a deveni preot – doar sotia lui si parintii. Cu grupul din Icoana, strans la Nea Lisandru, discuta, ascultau impreuna Vocea Americii, aveau printre ei si baptisti, si ortodocsi, si nimeni nu stia ca dentistul lor este unul dintre greco-catolicii ascunsi: “un ecumenic din instinct” – cum se defineste singur.

Mai apoi a venit revolutia, dupa ce ultima declaratie pe care i-a cerut-o Sercuritatea a fost in septembrie 1989. Incepea timpul libertatii. Dupa ani de zile de liturghie “de casa”, a slujit prima data intr-o biserica la Lugoj, in 25 martie 1990, invitat aici de P.S. Ioan Ploscaru. Din noiembrie al aceluiasi an a fost trimis la Timisoara, unde activeaza de doua decenii.

Ierarhii "cu basca"

Si alte persoane marcante din Biserica Greco-Catolica au trecut prin perioade de clansestinitate, in care au avut meserii de sub care nu puteai banui preotul. PF Lucian Muresan urmeaza Scoala de ofiteri de aviatie din Sibiu, trei ani. In anul 1953, pe baza apartenentei confesionale la Biserica Greco-Catolica, este considerat persoana indezirabila si este transferat de la aviatie la detasamentul de munca de la Bicaz, la constructia primei hidrocentrale din tara. Este admis la Institutul Teologic Romano-Catolic de grad universitar din Alba Iulia dar este dat afara in alul IV pe motiv ca este greco-catolic, cum ceruse Bucurestiul. Lucreaza ca muncitor necalificat in cariera de piatra Limpedea din Ferneziu, aproape 10 ani (munca fizica), apoi la Directia Judeteana de Drumuri si Poduri, in cadrul Consiliului Judetean Maramures, pana in iunie 1990.

I.P.S. George Gutiu, din eparhia de Cluj-Gherla, este hirotonit la o saptamana dupa ce se publicase decretul de trecere a Bisericii Romane Unite in ilegalitate. Face puscarie in inchisori cu regim greu. Dupa eliberare a fost angajat ca muncitor la Interprinderea de Gospodarire Comunala si Locativa din Tarnaveni. Ulterior i s-au recunoscut studiile superioare si a fost promovat economist si avansat mai tarziu economist principal.

 

 

PS Virgil Bercea, episcop de Oradea, a urmat cursurile Facultatii de Agronomie din cadrul Institutului Agronomic Cluj-Napoca, fiind apoi repartizat ca inginer agronom si cercetator stiintific la Statiunea de Cercetari Targu-Mures, unde a lucrat pana in anul 1990. In timpul facultatii a studiat teologia in clandestinitate, cu cardinalul Alexandru Todea.

 

 

PS Florentin Crihalmeanu, episcop de Cluj, a urmat Facultatea de Mecanica din cadrul Institutului Politehnic din Cluj-Napoca, sectia Tehnologia Constructiilor de Masini si a fost repartizat ca inginer la Intreprinderea de Utilaj Tehnologic Bistrita, ajungand, mai apoi, la Intreprinderea de Utilaj Alimentar si Frigorific “Tehnofrig” din Cluj-Napoca, cu functia de inginer proiectant, unde a lucrat pana in 1990. Studiile teologice le-a inceput cu preotul Pantelimon Astilean, in particular, in anul 1986.

 

PS Ioan Sisestean, episcop de Maramures, a lucrat pentru o perioada ca profesor suplinitor, apoi ca laborant intr-o uzina din Baia Mare. A studiat teologia in mod clandestin si a fost hirotonit in secret la 13 martie 1972, de catre episcopul Ioan Dragomir.

 

 

 

Ramona Balutescu

Comentarii
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
28.11.2013 Retrocedarea bisericii greco-c...
Dupa 65 de ani comunitatea greco-catolica din Holod (BH) a intrat în biserica parohiala din lo... citeste »

27.10.2014 Monica Macovei atacata de PSD ...
Monica Macovei, candidat independent la presedintia Romaniei, a fost atacata in seara zilei de 21 oc... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




25895517