Home : Stiri : 2010-04-20
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

Despre importanta orelor de religie

20.04.2010 - Greco-Catolica.org Afisari: 3736   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Dan Patrascu
Dan Patrascu

In ultima vreme s-a aprins o dezbatere sustinuta referitoare la necesitatea orelor de religie, cu care am intrat in contact pe blogul lui Dan Voiculescu si la care consider ca am o anumita datorie morala sa particip si eu.  Aparitia acesteia in spatiul public romanesc nu este deloc neasteptata daca tinem cont de paradigma culturala post-moderna care amprenteaza inca societatile dezvoltate, provocand un proces social atat de raspandit incat numirea sa a devenit deja un cliseu, si anume secularizarea.

Din pacate, aceasta dezbatere produce in sanul societatii o polarizare puternica in jurul a doua curente fundamentale: crestinismul, ai carui reprezentanti se declara in favoarea orelor de religie, si ateismul (sau agnosticismul), ai caror reprezentanti critica vehement mentinerea orelor de religie in scoli. Data fiind aceasta puternica polarizare a societatii in jurul unui subiect atat de sensibil, este imperios necesar ca cei ce se implica in aceasta dezbatere sa o faca intr-un mod responsabil, lasand sa predomine dezbaterea de idei si nu spiritul unei critici neconstructive.

Pentru inceput, se cuvine sa trecem in revista principalele argumente a celor care doresc eliminarea orelor de religie din curriculum-ul scolar. In primul rand se invoca faptul ca religia nu ar fi o metoda obiectiva de cunoastere si, prin urmare, o materie cu totul non-stiintifica, ceea ce ar insemna ca nu merita introdusa in programa scolara. Un alt argument pe care se marjeaza poate cel mai mult se refera la derapajele bisericilor in latura lor institutionala. In fine, exista un al treilea argument foarte frecvent care se bazeaza pe observatia ca statele profund religioase ar fi mult mai inapoiate economic decat statele ne-religioase.

Interesant este faptul ca pozitia celor care se opun orelor de religie este extrem e fluctuanta, iar argumentele lor tind sa fie mai mult argumente impotriva Bisericii ca institutie decat a religiei in sine. In acest sens, e creeaza un fel de melanj tip new-age in care opozantii orelor de religie iau tot ce e rau de la fiecare confesiune crestina in parte si nu numai. Astfel, in discursul lor apar scandalurile de pedofilie ce zdruncina Bierica Catolica, fundamentalismul habotnic ce este des intalnit in Biserica Ortodoxa, agresivitatea religii islamice etc. Din punct de vedere argumentativ, acest demers nu este nici onest si nici logic, pentru ca prezinta trunchiat anumite informatii care sunt scoase din context. Aceasta este cea mai pura forma de maninpulare, chiar daca, culmea, religia este acuzata de cele mai multe ori de acest procedeu. Bun, putem admite ca uneori religia poate manipula, dar in aceasta forma, argumentatia agnostica si atee nu face altceva decat sa manipuleze. Sa luam pe rand argumentele:

1. Religia ca materie scolara

Faptul ca religia nu este o materie ca toate celelalte este un fapt cat se poate de evident, dar acest lucru nu inseamna ca ea trebuie eliminata din programa scolara, ci, mai de graba, ca forma de predare a religiei ar trebui reevaluata si, probabil, usor modificata.

Dar sa revenim la argumentatia pe care ne-am propus-o! Este cat se poate de evident faptul ca observatia stiintifica nu poate da o explicatie exhaustiva asupra realitatii. De altfel, marii oameni de stiinta nu au considerat niciodata ca ar fi asa. Incepand de la Descartes si Newton, stiintele naturii sunt acele activitati umane de sondare a realitatii care se bazeaza pe experimentul stiintific repetabil din care se poate deduce modul de functionare a materiei. Obiectul formal al stiintelor, si prin urmare al cunoasterii stiintifice, este lumea materiala, chiar daca atazi avem de a face cu foarte multe forme ale materiei ce nu pot fi observabile cu ochiul liber.

Obiectul formal al religiei este plasat intr-o cu totul alta dimensiune decat cea stiintifica, si anume in sfera imaterialului. Prin urmare, religia sondeaza realitatea cu alte instrumente si la un alt nivel, care nu poate fi sondat stiintific. De altfel, acei oameni de stiinta care pretind ca-si pot extinde sfera de sondare dincolo de lumea materiala comit o eroare epitemologica si devin ei insisi nestiintifici. Pentru formarea omului, religia, literatura, muzica sau pictura sunt la fel de importante precum matematica, fizica, chimia sau biologia. Prin urmare, religia nu trebuie predata in scoli pentru este o metoda stiintifica de cunoastere, ci pentru ca, alaturi de celelalte discipline non-stiintifice, ea este indispensabila formarii umane, pentru ca modeleaza partea nevazuta a omului. Datorita obiectului lor formal diferite, disciplinele sttiintifice si cele non-stiintifice nu sunt contradictorii, ci complementare. Acest lucru nu este subliniat doar de teologi, ci si de catre mari oameni de stiinta precum Heisenberg sau Planck!

Prin urmare, studiul religiei este, in context scolar, un act de cultura si nu un proces de inregimentare intr-o anumita tabara, iar acest act le-ar putea furniza viitorilor adulti intrumentele necesare pentru a scruta realitatea in toata complexitatea ei si nu doar la nivel stiintific.

2. Institutia Bisericii

Recentul scandal de pedofilie in care este angrenat Vaticanul nu face altceva decat sa dea apa la moara celor ce sustin ca studiul religiei este ilegitim datorita faptului ca la nivel institutional biserica da gres. Dupa cum am mentionat, cei care recurg la acest argument fac o lista cu ceea ce este rau in fiecare biserica crestina, crezand ca astfel au construit un argument.

La nivel de logica formala, orice argument trebuie sa aiba cel putin doua premize, una majora si una minora, din care se deduce in mod direct o concluzie printr-un proces logic ce se numeste inferenta. Premnizele trebuie sa fie adevarate, iar concluzia sa decurga in mod natural din acestea. Astfel, din punct de vedere logic, o enumerare a defectelor bisericii urmata de concluzia conform careia religia nu trebuie studiata la scoala nu este un argument. In primul rand pentru ca premizele nu sunt legate intre ele, iar religia ca disciplina scolara si institutia bisericii nu sunt unul si acelasi subiect, or, intr-un argument logic, subiectul concluziei si subiectul premizei majore trebuie sa fie identice.

Trecand discursul in sfera unei dezbateri de principii, putem sa mentionam ca nu toti preotii sunt pedofili, la fel cum nu toti medicii sunt criminali si nu toti profesorii incompetenti. Astfel de generalizari sunt periculoase, pentru ca submineaza principiul rational al unei dezbateri in favoarea unei abordari patimase a suubiectului.

Vrand, nevrand, biserica ete singura institutie care exista neintrerupt e 2000 de ani, iar acest lucru ar fi imposibil daca ea ar fi exclusiv ala cum o descriu unele cercuri. Si totusi, Biserica este purtatoarea unui mesaj distinct de ea insasi. Biserica nu se predica pe ea insasi, ci il predica pe Hristos. Prin urmare, institutia Bisericii are doua dimensiuni: una umana (a oamenilor care o compun) si una spirituala (a mesajului pe care il transmite). Imperfectiunea emitatorului nu presupune falistatea mesajului! Obiectul religiei ca materie de studiu in scoli este mesajul in sine, si nu emitatorul care-l vehiculeaza.

3. Biserica si dezvoltarea economica

La o prima vedere, dezbaterea asupra relatiei dintre biserica si dezvoltarea economica a unui stat pare a fi foarte recenta, dar nu este asa. Sub alte forme ea a existat deja in antichitatea greceasca, iar contextul modernitatii ea a fost propusa acum mai bine de un secol prin Max Weber, care era de parere ca decalajele economice dintre Occident si Orient s-ar datora religiei.

Conform teoriei lui Weber, dezvoltarea statelor occidentale se datoreaza eticii protestante, care a pus mai mult accent pe libertatea individuala (inclusiv aceea de a gandi sau citi Biblia), ceea ce a condus la creionarea capitalismului. Desi aceasta teorie nu poate fi acceptata fara rezerve, este, totusi, destul de evident ca protestantismul a recunoscut acum 500 de ani anumite aspecte pe care Bierica Catolica le-a recunoscut doar dupa Conciliul Vatican II iar Biserica Ortodoxa refuza, in mare parte, sa le recunoasca chiar si astazi.

Oricum, aceasta teorie nu poate fi folosita nicidecum pentru a sustine eliminarea orelor de religie, intrucat dezvoltarea economica a tarilor occidentale a fost puternic influentata de religia crestina, in versiunea ei protestanta. Americanii sunt, si astazi, un popor extrem de credincios, insusi Constitutia Statelor Unite ale Americii mentionandu-l pe Dumnezeu in repetate randuri. Anglia s-a dezvoltat, in aceeasi masura, ca o natiune profund crestina, la fel ca si Germania de altfel. Prin urmare religia crestina in sine a avut un rol foarte important in dezvoltarea economica a statelor, chiar daca nu in varianta sa ortodoxa.

Pe de alta parte, toate confesiunile crestine in corpore au propus umanitatii un set de valori pe baza carora s-au formulat drepturile omului si anume: demnitatea fiecarui om in parte, libertatea interioara, dreptatea etc. Toate acestea sunt roadele crestinismului, chiar daca vrem sa recunoastem sau nu.

Concluzii

Eliminarea orelor de religie ar fi un demers extrem de inoportun, datorita faptului ca orele de religie sunt un act cultural care deschide orizonturi noi. Obiectul orelor e religie nu este credinta in sine, caci aceasta este strans legata de comunitatea ecleziala, deci de spatiul bisericii. La scoala se propaga mesajul transmis de Hristos omenirii, un mesaj care, pe orice parte ar fi intors, nu este un mesaj negativ. Faptul ca in Romania ar trebui predata religia crestina nu mi se pare un scandal. Cu totii suntem nascuti „aici” si „acum”, purtand o amprenta identitara din care crestinimul face parte. Acest lucru nu ineamna ca trebuie sa desconsideram celelalte religii, dar, in aceeasi masura, nu trebuie sa ne desconsideram nici pe noi ca europeni, romani si crestini prin negarea identitatii. Ca si practica ritualica, religia ramane mereu un demers pe care il decide fiecare in parte, dar ca si suport cultural, religia este un bagaj de care ar fi absurd sa ne dispensam!

Dan Patrascu
http://danpatrascu.eu

Comentarii
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
15.06.2013 Scrisoare deschisa catre Biser...
Scrisoarea alaturata a fost trimisa de pr. Cristian Sabau, rectorul Seminarului Teologic Greco-Catol... citeste »

28.11.2013 Biserici greco-catolice recupe...
Nota: daca aveti date despre o biserica greco-catolica dupa Revolutie va rugam sa postati un comenta... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




25895374