Home : Stiri : 2010-07-02
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

La Bocsa, judetul Salaj, jandarmii au impacat "statul de drept" cu "dragostea de aproape"

02.07.2010 - Greco-Catolica.org Afisari: 5974   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Biserica greco-catolica din Bocsa, Salaj
Biserica greco-catolica din Bocsa, Salaj

De 20 de ani se incearca, macar prin declaratii venite din partea structurilor statului, sa se repare nedreptatea facuta greco-catolicilor, in 1948, cand Biserica lor a fost interzisa iar bunurile cultului greco-catolic au fost instrainate, ajungand in posesia Bisericii Ortodoxe Romane. Cu toate acestea, pe harta exista inca destule puncte nevralgice, unde restitutia proprietatilor greco-catolice nu a avut loc ca in Banat, repede si eficient, ci a fost tergiversata timp de inca doua decenii de la revolutie.

Unul dintre ele este si Bocsa, din judetul Salaj, unde a trebuit sa se ajunga la un scandal in care au intervenit fortele de ordine, pentru ca biserica greco-catolica sa ajunga la proprietarii de drept, desi exista de mai multa vreme o hotatare judecatoreasca definitiva si irevocabila in legatura cu acest lucru. Aici, desi atat respectarea legilor statului cat si dragostea de aproape au fost invocate deseori in discutiile dintre comunitatea locala ortodoxa si cea greco-catolica, a fost nevoie de jandarmi si de interventia prefectului ca oamenii apartinand tuturor confesiunilor sa inteleaga ca proprietatea nu este un moft, in ciuda a ce afirma candva Ion Iliescu, pe atunci presedinte al statului, si ca revenirea bisericii in posesia greco-catolicilor nu ii va scoate pe ortodocsi in strada.

Cu toate ca exista o hotarare definitiva si irevocabila in legatura cu revenirea bisericii greco-catolice din Bocsa la posesorii ei de drept, cei peste 800 de credinciosi ortodocsi din localitatea salajeana nu au dorit sa se grabeasca in a lasa sa se intample ceea ce se asteptase mai bine de 60 de ani: predarea bisericii parohiei greco-catolice reinfiintate aici. S-au adus justificari de genul ca numarul credinciosilor greco-catolici este prea mic pentru a se cere biserica si ca ortodocsii ar ramane fara lacas de cult. In ciuda faptului ca au existat mai multe asigurari, dinspre partea greco-catolicilor, ca ortodocsii isi vor putea continua slujbele in biserica, lacasul de cult urmand sa fie folosit alternativ, dupa o intelegere prealabila, nu s-a putut ajunge la un acord. Invocand iar numarul enoriasilor, reprezentantii ortodocsi au pretins orele cele mai bune pentru serviciile religioase si, dupa ce devenise aproape sigur ca o hotarare judecatoreasca care sa stipuleze cine e posesorul bisericii nu ii va avantaja, au deschis un alt proces, pentru a cere o suma de bani ca si contravaloare a investitiilor pe care le facusera  la aceasta biserica. Acest proces a fost invocat  si pentru ca ortodocsii sa se opuna aplicarii sentintei definitive si irevocabile care s-a dat pentru aceasta biserica.

In acest context, in dimineata zilei de 1 iulie, executorul judecatoresc insotit de jandarmi a ajuns in Bocsa, unde s-a fortat usa bisericii si s-a schimbat yala. Credinciosii ortodocsi din localitate au fost deranjati ca schimbarea yalei a avut loc cu cateva ore mai devreme decat se stabilise pentru a se bifa inca “o runda de negocieri”, ajungand sa strige “hotilor” celor care reintrau in posesia propriului lor bun. Tot credinciosii ortodocsi sunt cei care au fost mult mai afectati de cele 2-3 ore cu care s-a grabit aplicarea legii decat de cei 20 de ani in care reprezentantii lor au amanat cedarea bisericii.

Miopie cu chipiu

In frunte cu primarul localitatii, Ioan Barou, credinciosii ortodocsi au pornit spre Zalau, in microbuze si masini, si au pichetat Prefectura Salaj pana cand o delegatie a lor a fost primita de catre prefectul Alexandru Vegh, care s-a implicat in aplanarea conflictului. Cei in jur de 100 de enoriasi ortodocsi revoltati, care au organizat acest miting spontan, nu au avut de intampinat nici o problema din partea fortelor de ordine din Zalau.

Agentul principal Nadia Serban, de la Biroul de Presa al Inspectoratului de Politie Salaj, ne-a vorbit despre felul in care se gestioneaza, de catre Politia Salaj, astfel de manifestari. Ea ne-a spus, initial, ca nu a fost vorba despre un miting ci despre ”o deplasare organizata, spontana” si a justificat ca “si oamenii aceia trebuiau sa ajunga cu ceva in Zalau”, atunci cand i-am atras atentia in legatura cu “spontaneitatea” unei actiuni in care apar oameni imbarcati in microbuze, sa protesteze. Nadia Serban ne-a spus ca mitingul (cum, totusi, credem ca poate fi numit) nu avea autorizatie dar ca nici nu trebuia sa aiba, in acceptia Politiei Salaj: “Nu discutam despre o deplasare, a fost un microbus de 20 de persoane, atat, au cerut sa intre la prefect sa isi rezolve o problema, pentru ce sa intervenim?”. Se pare ca toata presa locala prezenta la acest miting a perceput evenimentul altfel decat Politia Salaj, vorbindu-se in media despre “scandalul facut in fata Prefecturii de catre cele aproximativ 100 de persoane”.

Totusi,  boala de ochi a  Politiei Salaj nu este ceva care sa ii fi afectat si pe slujbasii Prefecturii. Reprezentantul Guvernului in teritoriu, prefectul Alexandru Vegh, a stat de vorba cu delegatii celor doua culte din Bocsa si a ajutat la redactarea unui protocol care sa aseze lucrurile cum se poate mai bine intre ortodocsi si greco-catolici, respectandu-se legea si sentinta definitiva si irevocabila care precizeaza ca biserica apartine Parohiei greco-catolice din Bocsa. Astfel, in 1 iulie s-a semnat, in fata prefectului, un protocol care prevede, printre altele, timpii de folosire a bisericii, impartirea cheltuielilor de intretinere  si folosirea obiectelor de cult. Acest protocol este valabil 30 de zile. In aceasta perioada, Parohia ortodoxa s-a angajat ca va retrage procesul prin care solicita 600.000 RON ca despagubiri pentru investitiile facute in biserica. Dupa cele 30 de zile se va semna un nou protocol, pentru o perioada mai lunga, in fata notarului, cu conditia ca partile sa respecte, pana la acea data, toate intelegerile existente in acest prim protocol.

“Avocatul diavolului” si-a dovedit eficienta

Prefectul Alexandru Vegh ne-a acordat un interviu in legatura cu modul in care s-a gestionat problema din Bocsa.

R.B.:  Pentru ca va contactam din afara Salajului, ne-ar prinde bine sa avem o tenta locala echidistanta din partea dumneavoastra in legatura cu conflictul de la Bocsa. Cunoasteti oamenii locului si felul in care au curs pina acum negocierile dintre ei. Credeti ca ar mai fi putut exista posibilitatea unei altfel de rezolvari decat cu jandarmii?

A.V.: Eu ma bucur ca s-a reusit semnarea unui protocol. Problema se pune in felul urmator:  eu, in calitate de prefect,  trebuie sa veghez la linistea si pacea dintre cetateni si trebuie sa respect  legislatia si hotararile  judecatoresti. In acest caz este vorba despre o hotarare  judecatoreasca definitiva si irevocabila care a fost pusa in aplicare in cursul zilei de ieri (N.n.: 1 iulie). Eu am primit delegatia celor doua culte, pentru discutii. Era bine sa nu se ajunga aici dar trebuia sa gestionez situatia si cred ca am facut-o bine si s-a ajuns la o intelegere. Greco-catolicii si-au redobandit proprietatea in baza unor acte ce exista in dosarul pe urma caruia s-a dat acea sentinta. Eu nu imi doresc sa fie conflicte sociale intre cetateni, dar de s-a dus executorul, nu a fost alta solutie. Eu am avut o discutie in urma cu doua zile cu cele doua parti si ne-am inteles ca la o anumita ora se vor intalni si se vor prelua cheile dar o parte dintre cei implicati nu a respectat acea intelegere si autoritatile au fost obligate sa aplice legea. In concluzie nu exista o alta varianta si o tergiversare nu ducea la rezolvarea problemei.

R.B.: Ati dovedit deschidere pentru a ajuta negocierile finale dintre parti. Cum de este dificil in Salaj sa se urmeze legea atunci cind exista hotariri judecatoresti de aplicat?

A.V.: Dar aceatsa este si a fost si abordarea mea: noi am dorit sa se aplice legea!

R.B.: Politia Salaj nu a intervenit pentru a tine lumea sub control atunci cand in jur de 100 de persoane au manifestat in fata Prefecturii, scandand si cantand. Se intampla des ca institutia pe care o conduceti sa fie asaltata fara sa se colaboreze cu politia pentru restabilirea ordinii?

A.V.: De fapt avem o colaborare buna cu politia, acum s-a considerat ca nu a fost o problema asa de mare. Dar sa stiti ca fortele de ordine erau pregatite sa intervina daca devenea o problema mai mare. Oamenii au fost pasnici. Ce e drept, nu a fost un miting aprobat, a fost spontan, dar si jandarmii, si politia, au fost pregatiti pentru orice.

R.B.: Cum vor curge lucrurile daca, in ciuda protocolului, greco-catolicii nu vor fi lasati sa intre duminica in biserica, asa cum se tem?

A.V.: Eu sunt optimist si cred ca acest lucru nu se va intampla. Suntem pregatiti si pentru situatii de acest gen, dar nu se va merge cu forta. Cred ca nu se va ajunge acolo si ca oamenii respectivi  vor avea puterea si taria sa convinga enoriasii ca amandoua confesiunile pot trai in pace.


Primarul Bocsei gestioneaza probleme cu radacini pe undeva “in ’40, sau cat a fost”

O alta persoana care a avut un rol de jucat atat in conflict cat si in eventuala reintrare in matca a apelor, la Bocsa, este primarul comunei, Ioan Barou, care a condus pe enoriasii ortodocsi ai Bocsei la pichetarea prefecturii. Am discutat cu el despre felul in care s-a ajuns la intelegerea dintre cele doua culte si despre cum crede el ca va fi respectat protocolul semnat la prefectura. De unde, cu o zi inainte, primarul era printre cei mai mari nemultumiti fata de retrocedarea bisericii, azi, 2 iulie, ne-a prezentat o fata a sa mult mai pacifista.

R.B.: Ati avut sustinerea oamenilor locului, atunci cand v-ati declarat nemultumit de decizia din instanta?

I.B.: Oamenii au fost aproape de mine. Dar  le-am spus ca nu are rost sa protesteze, trebuie sa ne conformam. Luni s-a vorbit la Zalau ca joi la 8.30 -9 sa se discute, sa se vorbeasca de slujire, de bunurile bisericii, sa se faca un proces verbal. Dar nu a fost asa. Am vorbit cu oamenii, ca nu are rost sa faca revolta, ca o sa cadem de acord cum ne-am inteles. Oamenii au protestat  ca nu s-au respectat orele.

R.B.: Dar ati fost cu ei la Zalau la Prefectura. Daca doar orele in care s-a intamplat ceva ce trebuia facut ii mai deranjau pe oameni, pentru ce v-ati mai dus la Zalau?

I.B.: Eu is un om ales pentru toti, indiferent de religie. Eu m-am nascut intr-o perioada a ortodoxismului. Fostul preot ortodox nu s-a prezentat la proces, acum un an a fost schimbat, si pentru asta dar avea si un comprtament aparte, nedemn de un preot. Dar nu eu am zis oamenilor sa mergem la Zalau, eu am zis ca sa mearga doar patru - cinci oameni, ca restul nu are rost sa mearga. Iar despre organizare, oamenii au prieteni, cu microbuze, cu masini. Eu sunt mediatorul acestei lumi, trebuie sa aplanez conflictele si s-a ajuns la o intelegere.

R.B.: Si care e acum pulsul locului? Oamenii s-au asezat?

I.B.: Momentan oamenii is impacati dar nu sunt multumiti. Ei spun ca bunicii, parintii nostri au construit biserica. Dar in ’40, sau cat a fost, s-a trecut de la greco-catolici.

R.B.: Ce va fi duminica? Unii spun ca ortodocsii s-au vorbit sa nu ii lase pe greco-catolici sa intre la slujba.

I.B.: Ortodocsii merg la slujba de la 10.30 – 11.00 - se mergea de la 10.00. Ce sa fie duminica? Ei merg in biserica sa se roage in casa lui Dumnezeu, nu sa dea cuiva in cap, am avut si noi probleme cu inundatiile, pentru asta vor merge oamenii la biserica. N-o sa se intample nimic.


Ortodocsii au tinut cheia bisericii ca atu pentru negocieri, desi spun ca respectau decizia justitiei

Pentru a primi si un punct de vedere al Bisericii ortodoxe, am discutat cu purtatorul de cuvant al Episcopiei Salajului, preotul Gabriel Gardan.

R.B.: Parinte Gardan, cum vede Episcopia Ortodoxa a Salajului situatia la care s-a ajuns in Bocsa?

G.G.: Chiar de nu ne bucura, respectam decizia instantei si dorim sa fie liniste in localitate si nu vom instiga credinciosii nostri la fapte antisociale. Dar sa nu uitam ca 13 oameni au scos afara peste 800.

R.B.: S-a respectat o lege. Daca legea pare ca va nedreptateste, care sunt demersurile la care ati recurs sau veti recurge, in legatura cu ea?

G.G.: Noi am solicitat sa fie modificata aceasta lege si sa se tina seama de principiul proportionalitatii. Daca urmasii de drept nu vor sa devina catolici, nu putem sa ii pedepsim luandu-le biserica. Statul a reglementat prin aceasta lege existenta o situatie ce e mult mai complicata si ce tine de morala.

R.B.: De morala tine si restitutia diverselor imobile fostilor proprietari sau urmasilor lor. Credeti ca si acolo ar trebui sa se tina cont de numarul celor care solicita o retrocedare si nu doar de simplul fapt ca se respecta dreptul asupra proprietatii, indiferent cati sunt cei care o revendica?

G.G.: Cum cultul a fost interzis in 1948, cei 860 de ortodocsi au avut posibilitatea, acum, sa redevina greco-catolici. Problema e ca ei nu vor sa isi schimbe identitatea religioasa. De ati avut o sora sau un frate, e ok sa fie posesiunea a celui cu numele, daca dumneavoastra vi l-ati schimbat?

R.B.: As dovedi prin acte cine sunt si am fost. Contestati dreptul greco-catolicilor de acum de a fi continuatorii celor din 1948?

G.G.: In Bocsa nici nu au existat ortodocsi  inainte de 1948.

R.B.: Un amanunt interesant, demn de consemnat.

G.G.: Dar inainte vreme putem spune ca nu au existat decat ortodocsi. La retrocedari  de genul acesta nu se numara cati vin - e proprietate de interes public, a comunitatii. In 1948, oamenii n-au avut posibilitatea  sa aleaga, in ‘90 au avut.  Trebuie sa ii pedepsim pentru aceasta?

R.B.: Asta n-o lamurim acum si aici. Ce veti face mai departe?

G.G.: Noi suntem pusi in situatia sa le zicem enoriasilor nostri ca tebuie sa accepte decizia si sa renunte la biserica pe care au construit-o. Dar respectam decizia judecatoreasca si am respectat-o si pana acum.

R.B.: Dar daca azi spuneti ca o respectati, dupa ce nu mai aveti cheia de la biserica, cum de spuneti ca ati respectat-o si pana acum doua zile, cand era la dumneavoastra?

G.G.: Pai la dreptul de proprietate era clar dar se mai putea discuta la cererea de despagubire… Am dorit sa mai prelungim putin punerea deciziei in aplicare pana se lamurea si procesul celalalt pe care il aveam, pentru despagubire.

R.B.: Dar cand s-a cerut in instanta o despagubire, pentru investitiile facute,  s-a luat in calcul si ce s-ar datora, ca si chirie, pentru folosirea bisericii timp de zeci de ani?

G.G.: Nu s-a discutat despre asta, din cate stiu.

R.B.: Ce s-a intamplat cu preotul ortodox din localitate? Inteleg ca a fost schimbat pentru ca nu s-a prezentat in instanta la infatisarile din procesul pentru biserica.

G.G.: Preotul  de acolo a fost transferat disciplinar, apoi, pentru ca nu a respectat transferul, a fost depus din treapta preoteasca. Problema cu procesul  a fost motivul principal dar au mai fost si alte probleme.

Din comunicatul Parohiei Greco-catolice Bocsa citam:

“Celebrarea alternativa in lacasul de cult greco-catolic confiscat de comunisti in 1948 este o solutie practica propusa de Biserica Greco-Catolica, astfel incat nici o comunitate religioasa – ortodoxa si greco-catolica – sa nu se roage in locuri improprii. In cazul Bocsa, de la reinfiintare, Parohia Greco-Catolica si-a celebrat serviciile religioase intr-o capela improvizata.
(…)
Odata intrata in posesia bisericii, Parohia Greco-Catolica Bocsa, asa cum a promis, a reafirmat disponibilitatea de a-si oferi lacasul de cult, pentru celebrari alternative, comunitatii ortodoxe. De data aceasta propunerea greco-catolica a fost acceptatea de reprezentantii Bisericii Ortodoxe. Astfel, in decursul zilei de 1 iulie 2010, in cadrul unei intalniri la sediul Prefecturii Salaj, Parohia Ortodoxa Bocsa a semnat un protocol cu Parohia Greco-Catolica pentru folosirea alternativa a bisericii greco-catolice din localitate.
(…)
Consideram ca, prin retrocedarea bisericii greco-catolice din Bocsa proprietarului de drept, s-a facut un act de reparare a nedreptatii comise in 1948 de regimul comunist impotriva Bisericii Greco-Catolice, nedreptate care a afectat si comunitatea greco-catolica din aceasta localitate. In acelasi timp, prin folosirea alternativa a lacasului de cult greco-catolic, credinciosii ortodocsi din Bocsa vor putea continua sa aduca, dupa propria constiinta, lauda lui Dumnezeu intr-un loc potrivit pentru serviciile divine.

Credem ca o astfel de atitudine frateasca, de respect si considerare fata de nevoile pastorale ale celuilalt, e benefica pentru toti si e o marturie vie ca ortodocsii si greco-catolicii pot trai in buna convietuire unii cu altii. Speram ca acest caz sa fie luat ca exemplu de solutionare practica, in favoarea tuturor, in atatea alte cazuri in care greco-catolicilor li se refuza accesul in biserica confiscata, fiind obligati de situatie sa se roage afara, sub cerul liber, in capele improvizate sau in alte locuri improprii.”

Chiar daca s-a ajuns la un compromis prin protocolul semnat la Prefectura, greco-catolicii spun ca se tem ca intrarea lor in biserica o sa fie oprita de catre credinciosii ortodocsi care nu s-au impacat cu solutia gasita. Duminica, 4 iulie, ar urma sa aiba loc in Bocsa prima liturghie greco-catolica in biserica dupa 62 de ani. Vom reveni cu amanunte de la fata locului.

Ramona Balutescu

Comentarii
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
29.04.2016 30 de vicii de procedura in pr...
In Vinerea Mare ne reamintit ziua judecatii, rastignirii si mortii lui Isus pe cruce. Biblia mention... citeste »

15.06.2013 Protest prin rugaciune in fata...
Ieri, in zi sfanta de sarbatoare, aproximativ 50 de studenti de la Seminarul Teologic Greco-Catolic ... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




25895593