Home : Stiri : 2011-07-20
Doriti sa primiti pe e-mail noutati de pe site? Aflati mai multe aici!

La Pesceana, Biserica Ortodoxa Romana nu-i lasa pe credinciosii greco-catolici nici in pamant! Interviu cu Adriana Duta

20.07.2011, Pesceana, VL - Greco-Catolica.org Afisari: 9851   Tipareste articol     Trimite acest articol pe e-mail
Vicarul ortodox al Arhiepiscopiei Ramnicului, Pr. Emilian Grosenoiu, se opune inmormantarii unui greco-catolic in cimitirul public din Pesceana
Vicarul ortodox al Arhiepiscopiei Ramnicului, Pr. Emilian Grosenoiu, se opune inmormantarii unui greco-catolic in cimitirul public din Pesceana - Foto: voceavalcii.ro

Pe data de 13 iulie, 2011, credincioasa greco-catolica Adriana Duta a trimis o scrisoare publica Preafericitului Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in care ii solicita scuze publice oficiale din partea institutiei pe care o reprezinta ca urmare a faptului ca reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane din Pesceana, jud. Valcea, i-au terorizat familia pentru a nu-si ingropa bunicul in rit greco-catolic in cimitirul public din localitate.

Ca urmare a scrisorii sale i-am solicitat un interviu doamnei Adriana Duta pentru a explica in detaliu ce s-a intamplat.

Pe scurt, Spataru Nicolae (73 de ani) din Pesceana, jud. Valcea, bunicul doamnei Adriana Duta, a murit pe data de 1 iulie 2011 in urma unei grele suferinte. Inca dinaintea mortii dl. Spataru si pana in clipa inmormantarii sale, pe 3 iulie, reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane sustinuti de catre organele Statului Roman au utilizat o gama diversa de metode de intimidare, hartuire, terorizare psihologica, agresiune verbala si chiar fizica pentru a forta familia decedatului greco-catolic sa il ingroape in rit ortodox.

Presiunile asupra familiei au fost exercitate de la preotul ortodox din localitate pana la protopopul ortodox de Dragasani si vicarul arhiepiscopiei ortodoxe a Ramnicului, continuand cu presiuni din partea politiei locale si persoane din conducerea politiei Dragasani, culminand cu o agresiune fizica a unui politist in civil impotriva doamnei Duta Adriana.

In marturia alaturata, domna Duta Adriana explica in detaliu ce s-a intamplat.

Faptul ca autoritatile Statului Roman tolereaza astfel de atitudini intolerante si agresive ale reprezentantilor Bisericii Ortodoxe Romane este o dovada evidenta a epurarii culturale si religioase practicate de Statul Roman si Biserica Ortodoxa Romana impotriva credinciosilor greco-catolici din Romania.

Clar, Statul Roman si reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane nu-i lasa pe greco-catolici nici in pamant.

Pr. Chris Terhes
President
Romanian Greek-Catholic Association
www.rogca.org

I: Am inteles din scrisoarea dumneavoastra catre Patriarhul Daniel ca ati fost presata de preotul ortodox din localitate sa va ingropati bunicul in rit ortodox, desi sunteti greco-catolici. Care era relatia pe care o aveati cu preotul ortodox pana la acest incident?

R: Din partea noastra pot sa spun ca am avut o relatie buna cu preotul ortodox Nicolae Adrian Pausescu din localitate. Parintele nostru greco-catolic, Victor Tudor, mereu ne spunea sa avem o relatie buna cu el, sa-l respectam, sa nu-l vorbim de rau si chiar sa-l primim cu sfintitul casei daca vine la noi. Cu alte cuvinte, sa nu ne comportam rau cu el asa cum ii indeamna preotul ortodox pe ortodocsii din localitate sa se comporte cu preotul nostru greco-catolic. “Dumneavoastra sa nu faceti cum face parintele ortodox,” ne spunea parintele Tudor.

De partea cealalta, preotul ortodox mereu s-a comportat agresiv si ostil cu bunicii mei pentru ca erau greco-catolici.

De exemplu, in aceasta iarna bunicii mei l-au primit pe preotul ortodox in curte cu sfintitul casei, iar bunicul meu fiind bolnav avea o caciula in cap. Atunci preotul ortodox s-a dus catre el si i-a aruncat caciuna din cap spunandu-i ca nu-i este rusine sa stea cu caciula in cap cand a intrat un preot in curte la el?

Un alt incident a fost cand bunica mea a mers sa-l vitizeze pe un alt preot ortodox din localitate, caruia ii mai ducea cate ceva. In momentul cand s-a intors de la preotul respectiv si era pe strada, dupa o ploaie foarte mare, preotul ortodox Pausescu a trecut cu masina intentionat pe langa bunica si a facut-o cu apa din cap pana in picioare. Si multe alte lucruri. Dar ce s-a intamplat cu inmormantarea a pus capac.

I: De cat timp era bunicul dumneavoastra bolnav?

R: De circa un an.

I: Cat timp a fost pe pat?

R: Cam o luna inainte de a muri.

I: In aceasta perioada preotul ortodox din localitate v-a contactat in vreun fel familia pentru a face presiuni sa nu va ingropati bunicul greco-catolic?

R: A venit cu o saptamana inaintea decesului la poarta si i-a spus tatei, parafrazez: “Uite care-I treaba, am auzit ca nea Nicolae este bolnav si eu vreau sa fac inmormantarea la noi. Nu aveti ce sa cautati la parintele Tudor. La greco-catolici daca va duceti sufletul sau va merge in iad. Nu e buna slujba de-acolo, si daca incercati sa faceti altceva decat va spun eu, eu o sa merg la mai marii mei de la Arhiepiscopie, o sa cer intariri, si o sa va inchid portile sa nu intrati in cimitir.”

Cand tata mi-a povestit acest lucru m-am dus la parchet la Dragasani si am depus o plangere penala impotriva preotului ortodox, deoarece tot ce facuse el cadea sub incidenta articolul 318 din codul penal.

I: La ce face referire acest articol?

R: “Impiedicarea sau tulburarea libertatii de exercitare a vreunui cult religios, care este organizat si functioneaza potrivit legii, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 6 luni sau cu amenda.

Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza fapta de a obliga o persoana, prin constrangere, sa participe la serviciile religioase ale vreunui cult, sau sa indeplineasca un act religios legat de exercitarea unui cult.”

Preotul ortodox nu numai ca a incercat sa ne impiedice sa ne exercitam libertatea religioasa, dar a incercat sa ne constranga sa-l ingropam pe bunicu ortodox desi el era greco-catolic.

I: In tot acest timp bunicul dumneavoastra era inca in viata?

R: Exact. Chiar i-am spus preotului ortodox cum are tupeul sa vina sa spuna astfel de lucruri cand bunicul meu inca nici nu a murit.

I: Bunicul dumneavoastra era constient de presiunile si intimidarile pe care le facea preotul ortodox ca sa nu fie ingropat greco-catolic?

R: Da. I-am spus despre presiunile pe care le facuse preotul ortodox si mi-a zis: “Sa nu ma lasi sa merg la cimitir cu «cainii astia», referindu-se la preotul ortodox, ca nu te iert niciodata.”

Inchipuiti-va, pe langa faptul ca era constient ca va muri, ce era in sufletul sau stiind ca se fac astfel de presiuni si amenintari asupra familiei. Cand cineva este in suferinta si stie ca va pleca la Domnul are alte lucruri la care sa se gandeasca, nu ca nu va fi lasat sa fie ingropat in cimitir. I-au tulburat si ultimele zile cate le-a mai avut de trait intre noi.

I: Ce s-a intamplat la Dragasani?

R: Am dat peste o doamna procuror, Marioara Dicu, care se pare ca-l tine in brate pe preotul ortodox. Doamna procuror, dupa ce s-a uitat peste plangerea mea, a spus ca aceasta nu se incadreaza pentru o cercetare penala. Ca atare nu dorea sa-mi primeasca plangerea. I-am spus ca ma voi adresa superiorilor ei si dupa ce i-am facut scandal mi-a inregistrat-o, insa a spus ca desi o inregistreaza, tot nu va face nimic.

I: De cand a venit preotul la dumneavoastra la poarta, pana la momentul decesului bunicului dumneavoastra, au mai fost si alte presiuni exercitate asupra dumneavoastra de reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane?

R: Nu. Pana in momentul decesului ei nu au mai venit la noi.

I: Ce s-a intamplat in momentul cand a murit bunicul dumneavoastra?

R: Cand au aflat ca bunicu a murit, au incercat sa ne aduca steagul de la biserica ortodoxa. Traditia la noi este ca atunci cand cineva moare sa i se aduca steag. Bunicul a murit la ora 6:50 seara, pe data de 1 iulie, si la ora 7:05 deja noi aveam si steagul si sfesnicele de la biserica greco-catolica. Si vin ei peste noi sa ne aduca steagul. I-am spus: “Parinte, nu vedeti ca avem steag?”

I: Unde au venit peste dumneavoastra?

R: In casa.

I: Cine sunt acesti “ei”?

R: Preotul ortodox impreuna cu inca doi consilieri de la biserica ortodoxa. Eu nu i-am cunoscut pe acei oameni, dar asa au spus ca sunt consilieri la biserica ortodoxa.

I: Luandu-va interviul prin telefon vreau sa fiu sigur ca am notat bine detaliile. Deci, bunicul a murit, iar dumneavoastra ati adus toate cele trebuincioase inmormantarii de la biserica greco-catolica. Intre timp, preotul ortodox, fara sa fie invitat de catre familie, a venit cu propriile obiecte de cult in casa decedatului greco-catolic.

R: Exact.

I: Ce s-a intamplat mai departe?

R: Eu nu eram acasa in acel moment. A fost mama, care i-a spus preotul ortodox: “Te rog foarte frumos sa ne respecti durerea si sa iesi afara din casa. Aici nu va merge cum v-a mers la alta familie.”

Trebuie sa mentionez ca anul trecut, cand a murit mama unei familii greco-catolice din localitate, preotul ortodox s-a dus peste ei si atata i-a presat si i-a nenorocit, saracii, incat au cedat presiunilor si au inmormant-o cu preotul ortodox. I-a spus ca-i va blestema, ca nu-i va lasa in cimitir, ca-i va baga in puscarie, ca-i va da afara de la serviciu, exact cum a dorit sa faca si cu noi.

I: Ce s-a intamplat cand mama dumneavoastra i-a spus preotului ortodox sa iasa din casa?

R: A incercat sa faca ce face de obicei, sa-i spuna ca nu vom avea acces in cimitir, ca nu vom putea intra in cimitir daca nu facem slujba de inmormantare cu el, ca daca il inmormantam pe bunicu greco-catolic facem totul ilegal si vom raspunde atat in fata justitiei cat si al lui Dumnezeu, si alte astfel de amenintari. Spiritele s-au incins in casa pentru ca au intervenit mai multi membri ai familiei si pana la urma preotul ortodox a plecat, spunand insa ca va reveni si ca lucrurile nu se vor opri acolo.

I: Ce s-a intamplat dupa ce a plecat preotul ortodox?

R: Sambata dupa amiaza, pe 2 iulie, parintele greco-catolic Tudor era la noi acasa sa celebreze o slujba pentru bunicul meu, unde a fost sunat de catre comisarul de politie Nicolae Borta de la politia Dragasani, care se ocupa si de Pesceana. I-a spus parintelui ca “am auzit ce faceti voi acolo cu inmormantarea”, si “noi trebuie sa ne mobilizam ca suntem siguri ca se va intampla ceva daca nu vom fi acolo”. Atunci parintele Tudor mi l-a dat la telefon.

In cadrul discutiei telefonice pe care am avut-o cu comisarul de politie acesta a incercat sa ma convinga ca nu care cumva sa merg la cimitir cu parintele Tudor ca sigur se va intampla ceva.

I: Deci comisarul de politie din Dragasani a facut presiuni asupra dumneavoastra sa nu-l ingropati pe bunic cu preot greco-catolic?

R: Da, sub pretextul ca sigur va exista un incident intre greco-catolici si ortodocsi, si atunci, ca sa evitam un astfel de lucru, cel mai bine este sa mergem cu preotul ortodox.

Eu i-am spus clar ca nu pot sa fac lucrul acesta. “Noi suntem greco-catolici, ultima dorinta a bunicului a fost sa fie inmormantat greco-catolic, deci noi nu-l vom inmormanta cu alt preot.”

“Daca doriti sa intelegeti lucrul acesta si sa va mobilizati pentru a pastra linistea din partea ortodocsilor, nu a noastra, noi nu avem nimic impotriva,” i-am mai spus. “Noi nu incitam pe nimeni. Noi nu mergem sa facem scandal. Si asa avem atata durere pe capul nostru. Ei sunt cei care nu ne lasa in cimitir, desi avem o decizie judecatoreasca definitiva si irevocabila in favoarea noastra.”

A vazut ca nu ma poate convinge sa dau inapoi si mi-a spus “Bine doamna, faceti cum doriti”, dupa care a inchis.

I: Ce s-a intamplat dupa convorbirea cu comisarul Borta?

R: La circa 10 minute dupa convorbirea cu el a venit la poarta casei ajutorul de sef de post din localitate si ne-a spus sa mergem la postul de politie.

Mi-a spus ca acolo se afla protopopul ortodox de Dragasani, pr. Iulian Madalin Busaga, si cu preotul ortodox Nicolae Pausescu din Pesceana. Ne-a spus ca ei sunt dispusi la dialog si sa mergem acolo.

Am spus sa mergem, sa vedem ce au de spus.

Am mers, fiind urmata de tata si parintele greco-catolic Tudor care era la noi acasa. Cand am ajuns la postul de politie era acolo, intr-adevar, protopopul ortodox de Dragasani si preotul ortodox din localitate.

I: Ce vi s-a spus in sediul postului de politie?

R: Preotul ortodox din localitate ne-a spus ca trebuie sa facem inmormantarea cu el ca sa evitam toata nebunia asta care s-a iscat in comuna. Ne-a spus ca bunicul meu l-a primit in casa.

Eu i-am spus: “Da, v-a primit, pentru a dorit sa va trateze cu respect si a fost de buna credinta, iar dumneavoastra uite ce faceti cu el.”

I-am spus preotului ortodox ca l-a agresat pe bunicul meu cand a intrat in curte, dar el a spus ca nu e adevarat.

A inceput sa ridice vocea la mine, si atunci i-am spus protopopului de Dragasani ca daca vrea sa mai existe un dialog, preotul ortodox Pausescu trebuie sa iasa afara.

Era acolo si primarul comunei Pesceana care a sustinut ca el nu vrea sa se amestece, dar s-a nimerit la politie, iar in momentul in care tata s-a enervat si l-a intrebat de ce sa baga in toate mizerile astea, a plecat fara sa mai zica nimic.

I: Ce ati discutat cu protopopul de Dragasani?

R: In dialogul pe care l-am avut cu protopopul de Dragasani acesta mi-a recunoscut ca noi avem dreptate, ca avem o hotarare judecatoreasca in favoastra noastra, si ca nimeni nu va incerca sa ne opreasca sa intram in cimitir.

Inainte de a pleca din postul de politie, i-am spus protopopului ortodox ca indiferent de ce vor incerca ei sa faca, noi tot vom intra in cimitir.

Atunci protopopul mi-a spus ca ne roaga daca putem sa decalam ora inmormantarii. In aceeasi zi mai avea loc o inmormantare in sat si probabil doreau ca, dupa ce fac inmormantarea ortodoxa, sa inchida portile de la cimitir ca sa nu putem intra.

I-am spus ca noi nu putem decala inmormantarea pentru deja slujba e programata.

A spus: “Bine doamna”, si am plecat.

La ora 11 seara, parintele greco-catolic Tudor ma suna si-mi spune ca a fost sunat de protopopul ortodox de Dragasani sa-i spuna ca hotararea noastra judecatoreasca nu este valabila, deoarece acolo este specificat ca se pot face inhumarile si serviciile religoase pentru enoriasii de rit catholic, nu greco-catolic. Cum pe certificatul de deces al bunicului meu scrie “greco-catolic”, nu va putea sa mearga in cimitir.

Am luat numarul de telefon si l-am sunat pe protopopul ortodox inapoi. Mi-a spus ca nu e chiar asa, ca nu ne-ar lasa in cimitir, dar ca acea hotarare judecatoreasca nu ne permite accesul in cimitir. I-am spus ca noi avem o hotarare judecatoreasca ulterior redactata cu rectificarea respectivei greseli, in care se spune ca se vor putea oficia pentru enoriasii de rit greco-catolic toate serviciile religioase in cimitir.

“Da?”, a zis. “Atunci sa mi-o aduceti maine daca o aveti.”

Dimineata a venit parintele Tudor cu acea hotarare ca sa le-o pot arata.

Duminica dimineata am mers sa vad daca la cimitir totul este gata si ma intalnesc cu ajutorul de sef, care imi spune ca avem o plangere la postul de politie. “Ce plangere”, am zis?

Parafrazandu-l, acesta imi raspunde: “Pai s-a facut o plangere aseara ca nu aveti dreptul sa mergeti in cimitir, ca acolo scrie ca numai enoriasii de rit catolic pot sa mearga in cimitir, si nu cei de rit greco-catolic.”

I-am spus ca am la mine hotararea judecatoreasca care indreapta greseala respectiva de redactare. Am mers la postul de politie, i-am dat acea hotarare si am revenit la cimitir ca sa vad daca cei care se ocupau de groapa si-au putut face treaba.

Acolo am dat peste cinci persoane incitate de preotul ortodox care incercau sa nu ma lase sa intru in cimitir. Mi-au spus ca nu e cimitirul meu, si sa-mi inmormantez bunicul unde vreau eu, numai acolo nu.

Pana la urma am intrat in cimitir. Intre timp preotul ortodox a venit si-i ameninta pe cei care faceau groapa, spunandu-le ca vor face inchisoare, ca au dezgropat un ortodox sa bage un greco-catolic, ca “o sa vedeti ce o sa va fac”, si tot felul de expresii de genul acesta.

Le-am spus groparilor ca trebuie sa merg pana acasa sa mai fac una alta, pentru ca ramasesem in urma cu foarte multe treburi, insa le-am spus sa ma sune daca intampina vreo problema.

La catva timp dupa ce ajung acasa ma suna groparii sa-mi spuna sa vin inapoi la cimitir ca nu sunt lasati sa termine groapa.

Cand ma duc inapoi la cimitir, era acolo vicarul ortodox al episcopiei Ramnicului, pr. Emilian Grosenoiu, care spunea ca nu avem drept sa facem groapa acoo, ca sa ne luam groparii si sa plecam, ca daca nu plecam de-acolo va chema politia sa ne scoata afara. Politia era deja mobilizata acolo, era prezenta in cimitir, insa nu au intervenit desi stiau ca aveam toate actele in regula.

I: Va intrerup pentru o secunda. Cand s-au intamplat toate acestea?

R: Duminica dimineata, in ziua inmormantarii.

I: Deci in ziua inmormantarii, vicarul episcopiei ortodoxe a Ramnicului vine si va spune ca nu va puteti inmormanta bunicul in cimitirul public. Si atunci unde sa-l ingropati?

R: Spunea ca daca dorim sa-l ingropam, merge el cu noi sa ni-l ia pe bunicul ca sa-l ingroape ortodox.

I-am spus: “Dumneavoastra va auziti ce spuneti? Cum pot eu sa fac lucrul acesta cand noi suntem greco-catolici?”

I: Va rog sa-mi confirmati daca am notat bine. Deci vicarul Episcopiei ortodoxe a Ramnicului, nu protopopul de Dragasani sau preotul ortodox din sat, v-a spus ca va ia bunicul de-acasa si-l ingroapa el?

R: Da, da. Erau deja adunati acolo sapte preoti ortodocsi.

I: Veniti pentru scandal sau pentru cealalta inmormantare?

R: Veniti special pentru a face presiuni asupra noastra si a ne impiedica sa intram in cimitir. Preotul ortodox din localitate a celebrat pana atunci inmormantarile singur.

I: Ce s-a intamplat mai departe?

R: Vicarul nu-i lasa pe gropari sa termine groapa. Eu le-am spus groparilor sa faca groapa in fata mea. Intre timp venise televiziunea si cativa ziaristi. Toti ne pozau, ne filmau, eram ca la circ.

Atunci a inceput cearta dintre mine si vicar. O tinea intr-una ca nu am dreptul, ca ce fac este un abuz, ca nu am loc de veci acolo, dar ca pot sa-l inmormantez pe bunicu in cimitir doar daca el imi face inmormantarea. Cu alte cuvinte, pentru bunicu era loc in cimitirul public doar daca il inmormantam ortodox.

I-am spus: “Mai inainte mi-ati spus ca nu-l pot inmormanta pe bunicu aici ca nu am loc. Acum se poate ca-l inmormantati dumneavoastra? E posibil asa ceva?”

“Pai da”, zice el.

“Uite”, i-a spus, “daca vreti, fara nici o problema, cu mare drag va invit la slujba la noi sa oficiati cu parintele nostru.”

“Ooo”, zice el, “pai preotul vostru e un nemernic. Si aia ce aveti voi nu este biserica. Pai aia e biserica ce aveti voi? Aia nu e biserica.”

I-am spus: “Parinte, e pacat ca vorbiti in felul acesta, si mai si purtati sutana.”

Mi-a spus ca vor veni, se vor strange, ca vom vedea ce va iesi.

“E problema dumneavoastra ce credeti”, i-am spus, “dar trebuie sa stiti un singur lucru: noi il vom ingropa pe bunicu aici in cimitir, iar daca va impotriviti pe cuvant de onoare ca veti ajunge in groapa inaintea bunicului. Trebuie sa intelegeti ce ne-am saturat de abuzurile dumneavoastra. Cu noi nu va merge cum v-a mers cu altii pe care i-ati amenintati ca ii bagati in inchisoare, ca le dati rudele afara din serviciu. Ei, cu mine nu se poate.”

M-a facut ca sunt sectanta, ca sunt turca, ca sunt nenorocita, ca ma va blestema, ca in decurs de sase saptamani voi muri, ca atat de mult rau am facut Bisericii Ortodoxe.

Intre timp a sosit tata si preotul ortodox la cimitir. Preotul ortodox l-a admonestat pe tata ca odata, cand a fost nas la cineva, i-a dat numai 150.000 de lei. “Nu-i adevarat”, zice tata, “ca v-am dat 650,000 de lei”.

Atunci i-am spus vicarului ortodox ca “uite, numai banii ii intereseaza. Preotul nostru greco-catolic ii ajuta pe toti, duce oamenii la spital cu masina, ii viziteaza pe bolnavi, face opere de caritate. Ce face preotul vostru? Sta in bar toata ziua si barfeste, jupoaie lumea de bani si o incita la rau.”

Timp de doua ore a durat aceasta conversatie in contradictoriu, in care vicarul ne tot ameninta ca ne duce in instanta, ca am facut profanare de morminte. Nici nu mai retin toate mizeriile spuse de vicarul ortodox.

In cele din urma a trebuit sa plec de la cimitir ca sa-l iau pe bunicu si i-am spus ca daca nu ne vor lasa sa intram in cimitir nici noi nu vom sta cu mainile in san. Ne-am saturat de batjocura lor. Le-a mers pana acum cu abuzurile, dar cu mine nu le va merge.

I: Si vicarul ortodox ce a spus?

R: “Pai ce vrei”, zice el, “sa te las in cimitir? Pai daca te las in cimitir automat parintele Tudor va intra apoi la un alt greco-catolic, la un alt greco-catolic, si tot asa.”

“A”, zic eu, “deci asta este, va este frica ca veti ramane fara nici un enorias si fara bani.”

Am mers acasa, am oficit slujba la noi la greco-catolici, si de acolo ne-am deplasat catre cimitir.

I: Ati intampinat vreo rezistenta la cimitir?

R: Ce-i drept, ma asteptam sa ne inchida portile, insa pe cand am ajuns portile erau deschise, asa cum le lasasem.

Au incercat sa stranga oameni sa nu ne lase in cimitir, insa nu au mai avut cu cine, deoarece cred ca si oamenii s-au trezit. Oamenii au vazut ca orice ar face impotriva Bisericii Greco-Catolice li se intampla rau.

Nu doresc sa speculez, dar foarte multi dintre cei care in decursul anilor s-au impotrivit intrarii greco-catolicilor in cimitir au murit de cancer. Ani de rand stateau in poarta sa nu intram, ne aruncau cosurile, ne injurau, ne batjocoreau, ne umileau. Toti au murit de cancer.

I: Ce varsta aveau respectivele persoane?

R: Intre 45-50 de ani.

I: Ce s-a intamplat cand ati ajuns in cimitir?

R: Vicarul ortodox statea in usa bisericii cu cei sapte preoti sa vada ce facem. Noi ne-am vazut de ale noastre si l-am inmormantat pe bunicu.

I: Deci totul s-a terminat fara probleme pana la urma?

R: Nu chiar. Dupa terminarea inmormantarii, cum e traditia la noi, bunica a ramas mai in spate. Eu am ramas cu ea ca sa nu i se faca rau. Atunci vicarul ortodox a venit dupa mine prin cimitir sa ma intrebe daca am adeverinta de inhumare. I-am spus ca am.

“Pai atunci sa mi-o dai”, zice.

“De ce sa v-o dau”, zic, “ati oficiat dumneavoastra inmormantarea?”

“Nu, dar imi trebuie mie”, spune.

I-am spus ca nu-i voi da nici o adeverinta, pentru ca apoi va spune ca el l-a ingropat pe bunicu. M-am apropiat de el si i-am spus “rusine sa va fie ca purtati haina asta”.

Nu mi-am dat seama, dar acolo era un politist in civil, Mihai Enea de la Politia Dragasani, care a venit si m-a prins de mana si mi-a dat un vant de practic aproape m-a aruncat jos, zicandu-mi:  “Du-te, ca toata ziua ai venit aici sa faci scandal.”

“Si eu v-am vazut toata ziua alaturi de parintele vicar”, i-am spus, “si e clar ca ati avut instructiuni sa nu ne lasati in cimitir.”

I: De unde stiti ca era politist?

R: Era in masina de politie cu ceilalti politisti.

I: V-ati considerat agresata de politist?

R: Da.

I: Care a fost motivul pentru care v-a agresat?

R: De ce i-am spus parintelui vicar ca sa-i fie rusine ca poarta acea haina si nu inceteaza cu abuzurile.

I: Ce s-a intamplat mai departe?

R: Au venit niste prietene de-ale mele care au venit la inmormantare si m-au dus acasa.

La iesirea din cimitir era prezent inspectorul de la Dragasani, care mi-a spus “Ei, nu mai fiti suparata, ca vedeti ca nu s-a intamplat nimic”.

I-am spus ca nu s-a intamplat nimic pentru ca noi nu ne-am lasat, pentru ca inclusiv el ne spusese sa-l ingropam pe bunicu cu preot ortodox.

De acolo am plecat acasa.

I: De la inmormantarea bunicului dumneavoastra pana in momentul de fata s-au mai exercitat presiuni asupra dumneavoastra sau familiei?

R: Presiunile si amenintarile au continuat zilnic. In urma cu cateva zile m-a sunat bunica sa-mi spuna sa cei din consiliul parohial ortodox au mers la primarie sa faca niste cereri sa-l dezgroape pe bunicu si sa-l duca in alta parte, ca el nu are ce cauta acolo ca este greco-catolic.

Mai mult, preotul ortodox ameninta ca in momentul in care parintele greco-catolic Tudor va merge la cimitir pentru parastase o sa aiba grija sa puna oameni sa-l bata. Cineva, incitat de acelasi preot ortodox, zicea: “Daca mai intra Tudor in cimitir il tai si mananc din el”.

I: Stiti cumva daca exista o cerere inregistrata la primarie in acest sens?

R: Nu stiu daca exista o astfel de cerere, insa aceasta informatie i-a fost transmisa bunicii de catre cineva care s-a prezentat ca fiind consilier al parohiei ortodoxe.

Stiu insa ca cei din consiliul ortodox s-au dus la primar sa ii ceara sa gaseasca un teren pentru ca greco-catolicii sa isi faca cimitir si sa nu isi mai ingroape mortii in cimitirul public.

Recent, preotul ortodox din localitate a abordat o persoana din comuna pe motiv ca vrea sa-i cumpere un pamant ca sa faca cimitir pentru greco-catolici.

Luni, 11 iulie, pe ordinea de zi a consiliului local din Pesceana s-a discutat o cerere depusa de preotul ortodox prin care acesta solicita ca greco-catolicii sa nu fie lasati in cimitirul public din localitate. Printre altele, preotul ortodox solicita Consiliului Local sa impiedice cu orice pret intrarea in cimitir a greco-catolicilor.

Zilele trecute au impartit brosuri prin comunica in care critica Biserica Catolica.

Duminica, 17 iulie, dupa ce a terminat slujba, preotul ortodox din localitate a vorbit in biserica despre familia mea, ca-l va dezgropa pe bunicu la trei saptamani si-l muta dintre ortodocsi, ca va avea grija sa ne bata si nu ne va mai lasa in cimitir. Cateva persoane incitate de cuvintele preotului ne-au transmis ca ne vor impusca daca mergem joi, 21 iulie, in cimitir sa celebram parastasul de trei saptamani dupa bunicu. Preotul ortodox a certat inclusiv femeile care au venit la inmormantarea bunicului.

Preotul ortodox din localitate are o atitudine ostila fata de greco-catolici si a afirmat public in repetate randuri “ca ne va termina odata pentru totdeauna”.

I: Deci preotul ortodox nu-i lasa pe greco-catolici in cimitirul public din localitate, dar doreste sa cumpere un pamant privat ca sa faca cimitir pentru greco-catolici?

R: Exact. E clar ca Biserica Ortodoxa nu doreste cu nici un chip sa ne ingropam mortii in cimitirul public.

I: Ce s-a intamplat mai departe?

R: Intre timp preotul ortodox si cei din anturajul sau dau zvonuri prin sat ca eu o sa mor, ca ei citesc, ca imi vor dezgropa bunicul si-l vor muta unde doresc ei, si ca voi raspunde in instanta pentru toate abuzurile pe care le-am facut deoarece noi am indraznit sa profanam morminte.

I: Cum comentati amenintarile preotilor ortodocsi?

R: Cu o moarte toti suntem datori, deci n-au cum sa ma sperie cu ceva care e iminent oricum pentru fiecare.

In plus, in Evanghelia catre Luca Isus spune: “Dar va spun voua, prietenii Mei: Nu va temeti de cei care ucid trupul si dupa aceasta n-au ce sa mai faca. Va voi arata insa de cine sa va temeti: Temeti-va de acela care, dupa ce a ucis, are putere sa arunce in gheena; da, va zic voua, de acela sa va temeti” (Luca 12, 4-5).

Prefer sa fac ce cred ca e drept in fata lui Dumnezeu si sa raman in prietenie cu Isus, decat sa ma iau dupa vorbele unor muritori care au dovedit ca n-au respect nici pentru vii si nici pentru morti.

Din atitudinea acestor preoti ortodocsi se vede clar ca nu au nimic in comun cu Evanghelia domnului Isus. Ce au facut acestia cu bunicul meu nu ii faci nici unui caine.

I: Cum va simtiti dupa toate cele intamplate?

R: (dupa zeci de secunde de liniste) Ca o persoana violata.

Acesti preoti ortodocsi nu mi-au respectat durerea, nu mi-au respectat intimitatea, nu m-au respectat ca om. Eu am fost crescuta de bunicul si am avut un respect deosebit pentru el. Cat timp bunicu a fost in spitale am fost mereu alaturi de el. Niciodata nu m-am dezlipit de patul lui.

Si acum, dupa atata suferinta, sa vina cineva si sa ma umileasca in felul acesta simt nu numai indignare, dar nici nu-mi vine sa cred ca trebuie sa trec prin astfel de lucruri care nu sunt normale. Este ca un cosmar din care speri sa te trezesti.

De partea cealalta, autoritatile romane s-au comportat cu mine ca si cum eu as fi fost agresorul desi aveam toate actele in regula.

Chiar si in presa se spune ca “nepoata” se plimba cu un dosar de acte prin cimitir.

I: Cu dreptatea in mana si cu mortul in sicriu va plimbati cu un dosar la mana ca sa va puteti inmormanta bunicul?

R: Exact. In cimitir, vicarul ortodox chiar a spus ca el e mai presus de lege, si ca hotararea definitiva si irevocabila pe care o avem poate fi interpretata oricum.

I: Ati mentionat ca ati fost chemata la postul de politie, ca ati mers de mai multe ori la cimitir, ca erati pe telefoane in acea perioada sa va puteti ingropa bunicul in cimitir. Ati avut timp sa va plangeti bunicul?

R: Nu. Acesti oameni mi-au rapit ultimele clipe pe care le mai puteam petrece alaturi de bunicul meu. In loc sa stau sa-mi plang bunicul a trebuit sa umblu pe la politie si la cimitir pentru ca preotii ortodocsi ne terorizau continuu. Este un sentiment pe care nici nu-l pot descrie in cuvinte.

I: Dupa cele intamplate, cum va simtiti ca greco-catolica?

R: Ma simt ca si cum as fi inca pe timpul comunismului si trebuie sa ma ascund sa nu ma vada cineva ca ma rog ori ca sunt greco-catolica. Stiti bine cate au avut de indurat episcopii, preotii si credinciosii nostri in perioada comunista pentru credinta, cum au fost umiliti, schingiuiti, abuzati. Asa m-am simtit si eu. Nedreptatita, hartuita, agresata de reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane si ai Statului Roman pentru ca sunt greco-catolica.

I: Cum va simtiti ca cetatean roman?

R: Nici nu ma gandesc ca sunt in Romania ori in Uniunea Europeana, ci prin Africa pe undeva, intr-o dictatura din lumea a treia sau a patra. Cu astfel de atitudini anti-crestine ne-am obisnuit din partea talibanilor si fundamentalistilor islamisti, nu a unora care-si spun crestini.

I: Va considerati discriminata?

R: Categoric. Tocmai de aceea am si luat atitudine. Nu doresc ca o alta familie din Romania sa mai treaca prin ceea ce a trecut familia mea, indiferent de ce credinta ar avea.

Sa fii terotizat continuu de preotii ortodocsi, sa fii amenintat ca vei fi dat afara de la serviciu, sa iti vina la poarta sa te ameninte continuu, sa iti ameninte copii la scoala, sa nu te lase sa iti ingropi mortii in cimitir pentru ca ai fi de o credinta sau alta este de nepermis intr-o Romanie membra a Uniunii Europene.

Astfel de abuzuri trebuie sa inceteze odata pentru totdeauna.

I: Ce mesaj aveti pentru Patriarhul Daniel?

R: Intentia noastra nu este sa denigram Biserica Ortodoxa Romana. Singurul lucru pe care il dorim este sa fim lasati in pace sa ne putem practica credinta liber, asa cum ne-o dicteaza constiinta si cum, pe hartie, ne-o garanteaza legile Statului Roman.

Faptul, insa, ca de la trei nivele ierarhice din Biserica Ortodox Romana s-au facut presiuni asupra noastra sa nu ne ingropam bunicul greco-catolic, este vadit ca nu vorbim despre un caz izolat de preot ortodox extra-zelos, ci de faptul ca de la nivel institutional Biserica Ortodoxa Romana duce o politica de agresiune si opresiune continua contra credinciosilor greco-catolici.

Din pacate, cazul bunicului meu nu e singular nici in Pesceana si nici in Romania.

Din pozitia sa de lider al Bisericii Ortodoxe Romane, Patriarhul Daniel se face responsabil de aceste actiuni agresive si ii solicit scuze publice oficiale.

I: Ce mesaj adresati societatii civile din Romania si romanilor in general?

R: Sa ia atitudine publica fata de aceste incalcari flagrante ale drepturilor omului si libertatii religioase in Romania.

Uitati cate victime inocente sufera in jurul lumii din cauza fundamentalismului religios. Astazi eu si familia mea au avut de suferit de pe urma fundamentalismului si intolerantei religioase practicate de Biserica Ortodoxa Romana. Maine s-ar putea sa fie copiii lor in scoli daca astfel de atitudini intolerante continua sa fie tolerate.

# # #

Citeste si:

Scrisoarea de protest catre Patriarhul Daniel a lui Adriana Duta

Reactii ale oficialitatilor si Bisericii Ortodoxe Romane fata de ceea ce s-a intamplat la Pesceana
Comentarii
20.07.2011 mi-e greata de roman
pur si simplu m-a apucat greata cand citit acest material. acestia nu sunt preoti. fac de rusine tot ce a sfant in tara asta.

pur si simplu mi-e greata de ce e ortodoxia.

imi pare sincer rau pentru aceasta familie ca a fost supusa unui astfel de tratament inuman.
20.07.2011 preotie de a mic
Adevarul este ca intradevar preotii(eu sunt ortodox)sunt vai mama lor...niste jnapani si niste smecheri care traiesc din exploatarea spirituala a oamenilor.Au vile, Maserratti, masini scumpe, cand ar trebui sa fie umili si saraci.Vad "costume" de mii de euro pe ei, cruci de argint si de aur, icoane scumpe (nu va faceti chip cioplit)si biserici de toate riturile cresc ca si ciupercile dupa ploaie (deci este o afacere prospera in timp de criza ) Mai demult oamenii, majoritatea nu stiau sa citeasca(biblia), societatea era majoritar rurala si analfabeta. in ziua de azi rostul lor este sa ne aduca aminte mai des de porunci(cele zece), sa gasim un sfat bun la ei si sa ne indrume spre bine atat prin exemplul personal cat si prin sfaturi pentru fiecare dintre noi in parte.eu personal consider ca nu am nevoie de intermediar intre mine si D-zeu, iar dupa ce oi muri nu ma intereseaza ce se intampla cu corpul...tot tarana!important este ca sufletul sa urce si nu sa coboare )
20.07.2011 Procuroarea Marioara Dicu - informatoare a securitatii de mihnea
procuroarea aceea de la Dragasani a fost descoperita ca fiind colaboratoare a securitatii. Cautati aici dupa numele Marioara Dicu.

http://www.revista22.ro/-29-de-magistrati-colaboratori-ai-securitatii-5693.html
20.07.2011 Fericiti de cei care vor rabda pana la sfarsit! de Gabi C.
Am citit acest articol si m-a impresionat foarte tare. Toata stima si respectul pentru aceasta familie care a avut curajul sa lupte cu hoardele securiste. Am scapat noi de toate hoardele pana acum si o sa scapam si de hoardele securiste in care intra securistii deghizati in preoti, protopopi, vicari sau "credinciosi" - asa zis "ortodocsi", dar care de fapt nu sunt decat elementele dezintegrate ale fostei securitati comuniste care inca mai activeaza. Nu va lasati, romani, prada acestor dusmani ai progresului spiritual al poporului acesta vitregit de soarta. Daca pana acum am luptat impotriva ocupantilor straini acum trebuie sa luptam impotriva acestor lichele care se considera deasupra legi. Rusine sa le fie si blestemati vor fi de catre popor si de catre istoria aceste scursuri securiste care nu au inteles ca le-a apus epoca.
Dumnezeu o sa-i pedepseasca pe acesti pagani care sfideaza pana si divinitatea, darmi-te pe bietii oameni. Celor din Pesceana si nu numai, curaj in continuare si luptati impotriva jugului "ortodox" pana la infrangerea totala. Dumnezeu este cu voi si veti invinge! NU VA TEMETI!
20.07.2011 Fericiti de cei care vor rabda pana la sfarsit! de Gabi C.
Am citit acest articol si m-a impresionat foarte tare. Toata stima si respectul pentru aceasta familie care a avut curajul sa lupte cu hoardele securiste. Am scapat noi de toate hoardele pana acum si o sa scapam si de hoardele securiste in care intra securistii deghizati in preoti, protopopi, vicari sau "credinciosi" - asa zis "ortodocsi", dar care de fapt nu sunt decat elementele dezintegrate ale fostei securitati comuniste care inca mai activeaza. Nu va lasati, romani, prada acestor dusmani ai progresului spiritual al poporului acesta vitregit de soarta. Daca pana acum am luptat impotriva ocupantilor straini acum trebuie sa luptam impotriva acestor lichele care se considera deasupra legi. Rusine sa le fie si blestemati vor fi de catre popor si de catre istoria aceste scursuri securiste care nu au inteles ca le-a apus epoca.
Dumnezeu o sa-i pedepseasca pe acesti pagani care sfideaza pana si divinitatea, darmi-te pe bietii oameni. Celor din Pesceana si nu numai, curaj in continuare si luptati impotriva jugului "ortodox" pana la infrangerea totala. Dumnezeu este cu voi si veti invinge! NU VA TEMETI!
20.07.2011 Fericiti de cei care vor rabda pana la sfarsit! de Gabi C.
Am citit acest articol si m-a impresionat foarte tare. Toata stima si respectul pentru aceasta familie care a avut curajul sa lupte cu hoardele securiste. Am scapat noi de toate hoardele pana acum si o sa scapam si de hoardele securiste in care intra securistii deghizati in preoti, protopopi, vicari sau "credinciosi" - asa zis "ortodocsi", dar care de fapt nu sunt decat elementele dezintegrate ale fostei securitati comuniste care inca mai activeaza. Nu va lasati, romani, prada acestor dusmani ai progresului spiritual al poporului acesta vitregit de soarta. Daca pana acum am luptat impotriva ocupantilor straini acum trebuie sa luptam impotriva acestor lichele care se considera deasupra legi. Rusine sa le fie si blestemati vor fi de catre popor si de catre istoria aceste scursuri securiste care nu au inteles ca le-a apus epoca.

Dumnezeu o sa-i pedepseasca pe acesti pagani care sfideaza pana si divinitatea, darmi-te pe bietii oameni. Celor din Pesceana si nu numai, curaj in continuare si luptati impotriva jugului "ortodox" pana la infrangerea totala. Dumnezeu este cu voi si veti invinge! NU VA TEMETI!
Posteaza comentariu
Nume sau nick-name:*
Adresa de e-mail:*      
Titlu comentariu:*
Comentariu:*
* - toate campurile sunt obligatorii

Versetul Zilei
Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea si portile iadului nu o vor birui. Si tie iti voi da cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant legat va fi legat si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant dezlegat va fi si in ceruri. (Mt. 16, 18-19)
Abonament:
Stiri aleatorii
14.06.2013 Greco-catolicii vor inapoi bis...
Pe data de 25 octombrie, 2006, Episcopia Greco-Catolica de Oradea a chemat parohia ortodoxa Sf. Gh... citeste »

28.11.2013 Retrocedarea bisericii greco-c...
Dupa 65 de ani, duminica, 8 septembrie, 2013, s-a celebrat prima Sfanta Liturghie greco-catolica in ... citeste »

M E M O R A N D U M
catre Statul Roman
al credinciosilor
greco-catolici
din Romania
si din intreaga lume




27145165